Financiën

Overzicht reserves

Bedrijfsvoeringsreserve algemeen

Aard van de reserve:

Egalisatiereserve exploitatielasten programma Bedrijfsvoering

Doel:

De bedrijfsvoeringsreserve (BVR) dient primair ter egalisatie van de financiële bedrijfsvoeringsresultaten in de bedrijfsvoeringsdoelen (doelen 6.4.1, 6.4.2 en 6.4.3) binnen het programma Betrouwbare overheid. Daarnaast kan - binnen vastgestelde marges en concernregels - de BVR gebruikt worden voor incidentele bestedingen, die de kwaliteit van de bedrijfsvoering bevorderen.

Instelling reserve bij raadsbesluit:

Jaarrekening 2015

Reserve (bedragen x €1.000)

Doel

Besluit

2025

2026

2027

2028

2029

Stand per 1 januari

3.811

1.481

874

676

728

Toevoegingen

Reservemutaties

6.4.1

Begroting 2025

50

52

52

52

52

Totaal toevoegingen

50

52

52

52

52

Onttrekkingen - bestedingsrechten

Reservemutaties

6.4.2

Begroting 2025

297

Overhead Regio Zwolle

6.4.2

Begroting 2024

-101

E-Suite

6.4.3

PPN 24-2

300

150

250

GEO

6.4.3

PPN 24-2

50

IAM-IDU

6.4.1

PPN 24-2

100

RPA 25-26

6.4.3

PPN 24-2

300

150

Werkplek

6.4.3

PPN 24-2

200

Int. huisvesting

6.4.1

PPN 24-2

200

200

Koers Sociaal Domein

1.1.3

PPN 24-2

500

Subtotaal onttrekkingen - bestedingsrechten

1.846

500

250

-

-

Onttrekkingen - bestedingsvoornemens

Arbeidsmarkt/loonsom

534

MTO / PMO

160

160

Subtotaal onttrekkingen - bestedingsvoornemens

534

160

-

-

160

Totaal onttrekkingen

2.380

660

250

-

160

Stand per 31 december

1.481

874

676

728

620

Toelichting:
De maximum omvang van de reserve (excl. Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO/PMO)) bedraagt in 2026 € 3,3 miljoen. Dit wordt jaarlijks bijgesteld met de inflatiecorrectie.

Binnen deze reserve wordt jaarlijks vanuit exploitatie een bedrag (€ 52.000 inclusief index) gereserveerd voor het 3-jaarlijks medewerkersonderzoek (MTO/Vitaliteitscheck). Volgens schema zou er in 2025 een Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO/PMO) plaatsvinden; dat is na overleg één jaar doorgeschoven naar 2026.

In 2024 is incidenteel € 1 miljoen extra toegekend om knelpunten op de arbeidsmarkt (loonsom) te kunnen opvangen. Daarvan is inmiddels bijna € 466.000 verdeeld en uitgegeven. Verwachting is dat de resterende € 534.000 in 2025 grotendeels wordt toegekend.

In 2024 zijn voor de periode 2025-2027 de volgende onttrekkingen begroot:

  • Interne huisvesting : Op dit moment spelen er diverse issues over het veranderen van ons huisvestingsconcept. De behoefte om o.a. meer vergaderruimtes te creëren door ‘inbreiding’, vragen de nodige investeringen. We verwachten daar de komende 2 jaar, jaarlijks, € 200.000 voor nodig te hebben.
  • Transitie eSuite, 2025-2027 - Dimpact is een vereniging van, voor en door gemeenten, waarbij de leden eigenaar zijn en de ontwikkelingen aansturen. Gezamenlijk wordt gezorgd voor goede gemeentelijke dienstverlening door het ontwikkelen en verbeteren van softwareoplossingen. Dimpact stimuleert en faciliteert innovaties bij gemeenten en deelt kennis en inspiratie tijdens evenementen. Een belangrijke aankomende verandering betreft de transitie van het ICT-systeem voor het zaaksysteem, de eSuite. Dit zaaksysteem wordt door alle afdelingen gebruikt en is cruciaal voor onze (digitale) dienstverlening aan onze inwoners. De transitie wordt uitgevoerd door Dimpact, een essentiële partner vanwege de doorontwikkeling van het systeem op basis van de Common Ground-gedachte, wat onze continuïteit in dienstverlening waarborgt. In 2021 was reeds een incidenteel budget aangevraagd, maar dit is niet toereikend. Na herberekening is een minimale kostenvariant in beeld gebracht voor deze transitie, wat betekent dat er de komende jaren € 700.000 (2025 € 300.000, 2026 € 150.000 en 2027 € 250.000) extra nodig is om deze onontkoombare ontwikkeling mogelijk te maken en volgens planning deze transitie in 2027 af te ronden.
  • Modernisering Werkplek/applicatielandschap € 200.000: het moderniseren van de Werkplek -en applicatielandschap vraagt externe inzet/expertise. Dit moderniseren betreft o.a. het buiten VM-ware gebruik maken van de werkplek; dit vraagt aanpassing van de nodige applicaties.
  • Robotisering (RPA) 2025-2027 – de noodzaak voor het in stand houden van RPA - Het is uit te leggen om de volgende fase van RPA voor de eerste jaren te dekken uit de bedrijfsvoeringreserve (€ 300.000 in 2025 en € 150.000 in 2026) en op termijn te financieren vanuit voordelen die in de business ontstaan. Hierover worden afspraken gemaakt met de betreffende afdelingen.
  • Identity and Access Management (IAM) € 100.000: Het verder tot uitvoer brengen van het IAM-proces/project (in -en doorstroomproces) wordt al een aantal jaren gefinancierd vanuit het organisatie -en ontwikkelbudget HR. In 2025 is extra inzet, naast de inzet van HR, noodzakelijk van de afdeling IV en ONS.
  • Toekomst geoplatform € 50.000: Voor het naar de cloud (SAAS) brengen van de GEO-applicatie, is een incidentele investering (extern advies) nodig voor het begeleiden van dit proces. Dit verSAASen maakt de gemeente minder afhankelijk van externe leveranciers.
  • Koers Sociaal domein € 500.000: In de PPN 25-28 is besloten dat er incidentele financiering vanuit de Bedrijfsvoeringreserve komt om extra stappen in de doorontwikkeling van de koers Sociaal domein te zetten.

Nog niet toegewezen middelen:
Deze zijn, naar verwachting, minimaal, en worden gebruikt ter egalisatie van eventuele tekorten op het Bedrijfsvoeringresultaat (doel 641 t/m 643).

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21