Doel 3.3.1 Bereikbaarheid en mobiliteit
Zwolle blijft een gastvrije, veilige en bereikbare stad, waarbij iedereen de keuze heeft in vervoersmogelijkheden |
---|
Beschrijving
Vanuit haar centrale ligging in het land en de regio is Zwolle een belangrijk knooppunt voor fiets-, spoor- en wegverkeer. Dagelijks reist een groot aantal mensen van, door of naar Zwolle om te werken, studeren of recreëren. En de stad groeit: het aantal inwoners neemt toe, het bedrijfsleven groeit en het aantal bezoekers stijgt. Maar ruimte is schaars en er moeten scherpe keuzes gemaakt worden hoe we deze benutten. Zwolle wil een stad zijn die bereikbaar is voor iedereen. Maar ook een stad die leefbaar blijft, met schone lucht, verkeersveiligheid en ruimte voor ontmoeting. Mobiliteit is dus geen doel op zich, maar een middel om bredere maatschappelijke ambities te realiseren - op het gebied van gezondheid, veiligheid, duurzaamheid, economische kansen en sociale verbondenheid. En om bij te dragen aan de forse opgave op het gebied van woningbouw. Om deze ambities waar te maken, werkt Zwolle aan een fundamentele verandering in het denken over mobiliteit: de mobiliteitstransitie. We willen mobiliteit schoner, veiliger en slimmer maken door meer ruimte te geven aan voetganger, fiets, openbaar vervoer en deelmobiliteit en minder ruimte voor de auto. |
---|
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
2019 | |
In de mobiliteitsvisie zetten we in op drie pijlers: een gastvrije en bereikbare stad, een veilige en toegankelijke stad en een innovatieve en vitale wereldfietsstad. Met deze pijlers willen we de kracht van Zwolle behouden en de groei van de stad mogelijk maken. | |
2023 | |
De parkeerstrategie biedt uitgangspunten hoe we omgaan met de ruimte die nodig is voor stilstaande voertuigen, zowel voor parkeren in de openbare ruimte als in collectieve parkeervoorzieningen en binnen gebiedsontwikkelingen en in de bestaande stad. | |
2024 | |
De verkeersveiligheidsstrategie zet een pad uit om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen met als doel om de dalende trend van eerdere jaren te kunnen voortzetten. | |
2024 | |
In het actieplan Zwolle Wereldfietsstad staan concrete uitvoeringsmaatregelen om fietsen aantrekkelijker, veiliger en comfortabeler te maken en daarmee met fietsgebruik te verhogen. | |
2024 | |
Deze strategie biedt richting voor de gefaseerde uitrol van verschillende typen hubs in en rond de stad: van microhubs in de wijken tot stadsrandhubs en regionale overstappunten. De AOS markeert het kantelpunt naar een meer systematische aanpak van hubs als integraal onderdeel van het mobiliteitssysteem. |
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
|
---|
Lopende activiteiten
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten (x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 3.3.1 Bereikbaarheid en mobiliteit | 12.188 | 13.132 | -944 | 3.808 | 4.380 | -1.516 |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten (bedragen x €1.000) | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2024 | Resterend krediet | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Bicycle ITS | 1.010 | 969 | 41 | 41 | 0 | 0 |
VCN-N340 | 678 | 713 | -36 | -36 | 0 | 0 |
Voorsterpoort | 3.075 | 798 | 2.277 | 563 | 1.714 | 0 |
Bushaltes nieuwe concessie | 875 | 910 | -35 | -35 | 0 | 0 |
Versnelling plaatsen laadpalen | 200 | 161 | 39 | 39 | 0 | 0 |
Eli Heimanslaan | 780 | 348 | 432 | 432 | 0 | 0 |
Zwolle Wereldfietsstad | 712 | 419 | 293 | 293 | 0 | 0 |
I-Centrale | 250 | 24 | 226 | 226 | 0 | 0 |
Bisschop Willebrandlaan | 400 | 26 | 374 | 374 | 0 | 0 |
Rhijnvis Feithlaan | 400 | 17 | 383 | 383 | 0 | 0 |
OR Voorsterpoort-Oost | 1.955 | 0 | 1.955 | 0 | 0 | 1.955 |
Fietspad Nieuwleusenerdijk | 1.000 | 856 | 144 | 144 | 0 | 0 |
Uitwerking Kroesenallee | 350 | 256 | 94 | 94 | 0 | 0 |
2022-Dyn parkeerverwijssysteem | 41 | 0 | 41 | 41 | 0 | 0 |
Herinrichting Industrieweg | 1.389 | 130 | 1.259 | 1.259 | 0 | 0 |
Van 50 naar30: Hogenkampsweg | 300 | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 |
2023-Verv app kentekenparkeren | 148 | 103 | 45 | 45 | 0 | 0 |
Rotonde Hanekamp - Wipstrikker | 300 | 53 | 247 | 247 | 0 | 0 |
Zero-emissie stadslog. | 1.206 | 523 | 682 | 682 | 0 | 0 |
MegaBITS | 294 | 116 | 178 | 178 | 0 | 0 |
Parkeerregulering Hogenkmp | 120 | 0 | 120 | 120 | 0 | 0 |
2024-Pas de Deux camerasyst. | 34 | 17 | 17 | 17 | 0 | 0 |
2024-Parkeerverwijs 2G n 4G | 47 | 3 | 44 | 44 | 0 | 0 |
2025 Verv. Kenteken-parkeren | 146 | 0 | 146 | 146 | 0 | 0 |
2025-Dijkstraat kentekencamera | 6 | 0 | 6 | 6 | 0 | 0 |
2025-Noordereiland camera's | 50 | 0 | 50 | 50 | 0 | 0 |
2025-Schrobmachine - Lubeck | 68 | 0 | 68 | 68 | 0 | 0 |
2025-Lubeckplein camera server | 47 | 0 | 47 | 47 | 0 | 0 |
2025-Dijkstraat verlichting | 57 | 0 | 57 | 57 | 0 | 0 |
Dutch Metropolian Innovations | 400 | 0 | 400 | 220 | 180 | 0 |
Bagijnesingel-Turfmarkt | 300 | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 |
Actieplan fietspark b-stad | 349 | 261 | 88 | 88 | 0 | 0 |
Totaal 3.3.1 Bereikbaarheid en mobiliteit | 16.987 | 6.704 | 10.282 | 6.433 | 1.894 | 1.955 |
In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .