Programma's

3. Groeiend en levendig Zwolle

Doel 3.3.1 Bereikbaarheid en mobiliteit

Zwolle blijft een gastvrije, veilige en bereikbare stad, waarbij iedereen de keuze heeft in vervoersmogelijkheden

Beschrijving

Vanuit haar centrale ligging in het land en de regio is Zwolle een belangrijk knooppunt voor fiets-, spoor- en wegverkeer. Dagelijks reist een groot aantal mensen van, door of naar Zwolle om te werken, studeren of recreëren. En de stad groeit: het aantal inwoners neemt toe, het bedrijfsleven groeit en het aantal bezoekers stijgt. Maar ruimte is schaars en er moeten scherpe keuzes gemaakt worden hoe we deze benutten. Zwolle wil een stad zijn die bereikbaar is voor iedereen. Maar ook een stad die leefbaar blijft, met schone lucht, verkeersveiligheid en ruimte voor ontmoeting. Mobiliteit is dus geen doel op zich, maar een middel om bredere maatschappelijke ambities te realiseren - op het gebied van gezondheid, veiligheid, duurzaamheid, economische kansen en sociale verbondenheid. En om bij te dragen aan de forse opgave op het gebied van woningbouw. Om deze ambities waar te maken, werkt Zwolle aan een fundamentele verandering in het denken over mobiliteit: de mobiliteitstransitie. We willen mobiliteit schoner, veiliger en slimmer maken door meer ruimte te geven aan voetganger, fiets, openbaar vervoer en deelmobiliteit en minder ruimte voor de auto.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Mobiliteitsvisie 'Mobiliteit brengt Zwolle verder'

2019

In de mobiliteitsvisie zetten we in op drie pijlers: een gastvrije en bereikbare stad, een veilige en toegankelijke stad en een innovatieve en vitale wereldfietsstad. Met deze pijlers willen we de kracht van Zwolle behouden en de groei van de stad mogelijk maken.

Parkeerstrategie Zwolle 2040

2023

De parkeerstrategie biedt uitgangspunten hoe we omgaan met de ruimte die nodig is voor stilstaande voertuigen, zowel voor parkeren in de openbare ruimte als in collectieve parkeervoorzieningen en binnen gebiedsontwikkelingen en in de bestaande stad.

Strategie Verkeersveiligheid

2024

De verkeersveiligheidsstrategie zet een pad uit om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen met als doel om de dalende trend van eerdere jaren te kunnen voortzetten.

Actieplan Zwolle Wereldfietsstad 2030

2024

In het actieplan Zwolle Wereldfietsstad staan concrete uitvoeringsmaatregelen om fietsen aantrekkelijker, veiliger en comfortabeler te maken en daarmee met fietsgebruik te verhogen.

Adaptieve Ontwikkelstrategie Hubs

2024

Deze strategie biedt richting voor de gefaseerde uitrol van verschillende typen hubs in en rond de stad: van microhubs in de wijken tot stadsrandhubs en regionale overstappunten. De AOS markeert het kantelpunt naar een meer systematische aanpak van hubs als integraal onderdeel van het mobiliteitssysteem.

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

  • We starten met het opstellen van een Sustainable Urban Mobility Plan (SUMP). Dit is een strategisch plan dat wordt opgesteld om de mobiliteitsbehoeften van een stad of regio op een duurzame manier in te vullen. Vanaf 31 december 2027 is dit verplicht voor steden met meer dan 100.000 inwoners die zijn aangesloten op het Trans-Europese vervoersnetwerk. De SUMP wordt daarmee een update van de Mobiliteitsvisie.
  • We stellen een bewegwijzeringsplan op voor de Ring en inprikkers én een plan voor een nieuw parkeerverwijssysteem.
  • Als uitwerking van het Ruimtelijk Toekomstperspectief doen we onderzoeken/analyses naar de optimalisatie van de Ring en de toekomst van de Ceintuurbaanzone.

Lopende activiteiten

  • Wij behouden de leefbaarheid in Zwolle door autoverkeer en de aanwezigheid van geparkeerde auto’s op straat te verminderen en lopen, fietsen en openbaar vervoer te stimuleren.
  • We realiseren mobiliteitshubs met aanbod van deelvoertuigen en openbaar vervoer, zowel binnen de stad als aan de randen van de stad.
  • Ook gaan we het gereguleerde parkeergebied uitbreiden met betaald parkeren en parkeervergunningen.
  • We investeren in duurzame mobiliteit door het realiseren van een dekkend netwerk van laadpalen en hebben een zero-emissiezone voor logistiek vervoer in de binnenstad.
  • Zwolle investeert in innovatieve verkeersoplossingen door beschikbare (openbare) databronnen te gebruiken en zelf ook haar openbare data en kennis te delen.
  • Wij willen slimme doorstromingsmaatregelen gebruiken om de nog altijd toenemende verkeersdruk op de bestaande hoofdwegen te kunnen verwerken.
  • We gaan de verkeersveiligheid verbeteren door verschillende projecten en maatregelen uit te voeren, in samenwerking met de politie te handhaven op verkeersonveilig gedrag, door gedragscampagnes uit te voeren en door monitoring aan de hand van beleving van weggebruikers en data.
  • We zetten in op lobby en netwerken, inclusief gericht deelnemen aan (Europese, landelijke, regionale en lokale) samenwerkingsverbanden, waaronder F10, MegaBITS, Citydeals en DMI.
  • We leggen een juridische basis onder de te nemen verkeersmaatregelen: voorbereiden, publiceren en uitvoeren van verkeersbesluiten inclusief de bezwaarprocedures.
  • We versterken de communicatie en participatie ten behoeve van de mobiliteitsstrategie/-transitie.

Activiteiten waar we mee stoppen

  • We heroverwegen fysieke projecten die onvoldoende bijdragen aan de kwaliteit van de stad. De keuzes leggen we vast in de Mobiliteitsagenda 2026-2027.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten (x €1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 3.3.1 Bereikbaarheid en mobiliteit

12.188

13.132

-944

3.808

4.380

-1.516

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten (bedragen x €1.000)

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2024

Resterend krediet

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027 en verder

Bicycle ITS

1.010

969

41

41

0

0

VCN-N340

678

713

-36

-36

0

0

Voorsterpoort

3.075

798

2.277

563

1.714

0

Bushaltes nieuwe concessie

875

910

-35

-35

0

0

Versnelling plaatsen laadpalen

200

161

39

39

0

0

Eli Heimanslaan

780

348

432

432

0

0

Zwolle Wereldfietsstad

712

419

293

293

0

0

I-Centrale

250

24

226

226

0

0

Bisschop Willebrandlaan

400

26

374

374

0

0

Rhijnvis Feithlaan

400

17

383

383

0

0

OR Voorsterpoort-Oost

1.955

0

1.955

0

0

1.955

Fietspad Nieuwleusenerdijk

1.000

856

144

144

0

0

Uitwerking Kroesenallee

350

256

94

94

0

0

2022-Dyn parkeerverwijssysteem

41

0

41

41

0

0

Herinrichting Industrieweg

1.389

130

1.259

1.259

0

0

Van 50 naar30: Hogenkampsweg

300

0

300

300

0

0

2023-Verv app kentekenparkeren

148

103

45

45

0

0

Rotonde Hanekamp - Wipstrikker

300

53

247

247

0

0

Zero-emissie stadslog.

1.206

523

682

682

0

0

MegaBITS

294

116

178

178

0

0

Parkeerregulering Hogenkmp

120

0

120

120

0

0

2024-Pas de Deux camerasyst.

34

17

17

17

0

0

2024-Parkeerverwijs 2G n 4G

47

3

44

44

0

0

2025 Verv. Kenteken-parkeren

146

0

146

146

0

0

2025-Dijkstraat kentekencamera

6

0

6

6

0

0

2025-Noordereiland camera's

50

0

50

50

0

0

2025-Schrobmachine - Lubeck

68

0

68

68

0

0

2025-Lubeckplein camera server

47

0

47

47

0

0

2025-Dijkstraat verlichting

57

0

57

57

0

0

Dutch Metropolian Innovations

400

0

400

220

180

0

Bagijnesingel-Turfmarkt

300

0

300

300

0

0

Actieplan fietspark b-stad

349

261

88

88

0

0

Totaal 3.3.1 Bereikbaarheid en mobiliteit

16.987

6.704

10.282

6.433

1.894

1.955

In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21