Doel 3.1.1 Ruimtelijke ontwikkeling
We werken aan een toekomstbestendig Zwolle door het versterken van de fysieke leefomgeving binnen het kader van de Omgevingswet |
---|
Beschrijving
Demografische prognoses geven aan dat Zwolle de komende tientallen jaren groeit. Een sterkere groei is niet ondenkbaar, omdat Zwolle steeds meer in trek is als aantrekkelijke gemeente om te wonen, te werken en te recreëren. Dat betekent dat we in Zwolle een slimme strategie nodig hebben om die (extra) groei letterlijk ruimte te kunnen bieden en ervoor te zorgen dat tegelijktertijd wordt bijgedragen aan een duurzame samenleving. We zorgen daarbij voor de juiste balans tussen groei, het behouden van de menselijke maat en het borgen van de vele ruimtelijke kwaliteiten die Zwolle rijk is, zowel in de stad als het buitengebied. Het behouden en versterken van de Zwolse brede welvaart staat daarbij centraal. Behalve de toename van het aantal inwoners, leiden ook andere trends en ontwikkelingen tot kansen en opgaven op stedelijk en regionaal niveau. Economische ontwikkelingen, veranderingen in het klimaat, energiegebruik en technologie hebben gevolgen voor de fysieke leefomgeving. We gebruiken de instrumenten uit de Omgevingswet om te sturen op de gewenste ontwikkeling van de fysieke leefomgeving van Zwolle. In 2021 is de Zwolse Omgevingsvisie 'Ons Zwolle van morgen' Zwolle vastgesteld. De visie wordt aangevuld met de keuzes die in het Ruimtelijk Toekomstperspectief zijn gemaakt. Daarmee krijgt de Omgevingsvisie een planhorizon van 2040 met een doorkijk naar 2050. Met de Omgevingsvisie als basis zetten we het komende decennium in op een volgende stap in kwalitatieve verstedelijking, de economische ontwikkeling van Zwolle, een aantrekkelijke buitenruimte en het versterken van de relatie tussen stad en landelijk gebied. Locatie- en gebiedsontwikkelingen geven hier invulling aan, waarbij we nauw samenwerken met ontwikkelaars, woningbouwcorporaties en maatschappelijke organisaties die Zwolle rijk is. Participatie met inwoners en ondernemers speelt een cruciale rol bij ruimtelijke planvorming. Het omgevingsplan biedt het juridische kader voor ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving. De Omgevingswet legt ons de verplichting op om voor 1 januari 2032 een omgevingsplan in werking te laten treden. Wij werken eraan dat dit ruim voor die datum gereed is. Het opstellen van een Zwols Omgevingsplan duurt in ieder geval tot eind 2026. We doen dat zo veel mogelijk 'beleidsarm' op basis van de inhoud die we in bestemmingsplannen hadden opgenomen. Op 1 januari 2024 trad de Omgevingswet in werking. We doen nu ervaring op met het werken ermee. Die ervaring leidt ertoe dat we:
De instrumenten uit de Omgevingswet (omgevingsvisie, -programma en -plan) vormen een belangrijke basis voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. Tot slot zetten we ons binnen dit doel vanuit onze gemeentelijk rol in voor het op orde houden van de 'Basisregistratie Adressen en Gebouwen' (BAG). |
---|
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
2021 | |
De omgevingsvisie 'Ons Zwolle van morgen' beschrijft de gewenste ontwikkeling van de fysieke leefomgeving van de gemeente Zwolle | |
2025 | |
Het 'Ruimtelijke Toekomstperspectief' (RTP) beschrijgt de gewenste ontwikkeling van Zwolle na 2030 tot 2040 met een doorkijk naar 2050. Het RTP nemen we op in een aangevulde Zwolse Omgevingsvisie. | |
2022 | |
In de nota 'Hoofdlijnen en besluiten met het oog op de Omgevingswet en specifiek het omgevingsplan' staan richtinggevende uitspraken voor het opstellen van het Zwolse Omgevingsplan. Ook worden voorstellen toegelicht, die vanaf het moment dat de Omgevingswet in werking treed in moeten gaan. De nota gaat ook over het invulling van het bindend adviesrecht door de raad bij vergunningsaanvragen, waarvoor niet voorzien is het in het omgevingsplan. Ook kan de gemeenteraad in een omgevingsplan een lijst vastleggen met categorieën van gevallen, waarin participatie alsnog verplicht gesteld wordt. Het moet dan wel gaan om die gevallen dat van het omgevingsplan dient te worden afgeweken met een zogenaamde (buitenplanse) Omgevingsvergunning. De lijst waarin participatie verplicht wordt gesteld, komt overeen met de lijst van gevallen waarin ook bindend advies voor de raad wordt voorgesteld. | |
2023 | |
Nota van uitgangspunten Omgevingsplan Zwolle(nadere uitwerking): Elke gemeente is verplicht tot het opstellen van één omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente. Daarmee is in Zwolle al een start gemaakt. Het is een complexe opgave die vraagt om de vaststelling van enkele uitgangspunten om voortvarendheid verder te werken aan het Omgevingsplan Zwolle. Op 7 februari 2022 heeft de raad ingestemd met een drietal uitgangspunten op hoofdlijnen voor het opstellen van het Omgevingsplan Zwolle. Deze nota bevat een nadere uitwerking van 2 uitgangspunten: er wordt gewerkt aan één gebiedsdekkend Omgevingsplan Zwolle en de actuele bestemmingsplannen worden benut als basis voor het omgevingsplan Zwolle, waarbij ook relevante beleidsnota’s worden geanalyseerd en voor zover mogelijk benut. | |
Vergunning, Toezicht en Handhaving beleidsplan Wabo thuistaken | 2021 |
Vergunningen, Toezicht en Handhaving Beleidsplan Wabo thuistaken 2021-2022: Dit beleidsplan beschrijft het strategisch en operationeel beleidskader voor de uitvoering van de taken op het vlak van vergunningverlening, toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving. In dit beleidsplan zijn ook onze prioriteiten en keuzes ten aanzien van de uitvoering onze VTH-taken opgenomen. Dit beleidsplan wordt in 2025 en 2026 in delen geactualiseerd. |
Portefeuillehouder(s)
Gerdien Rots
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
Omgevingsbeleid
Locatie- en gebiedsontwikkeling
|
---|
Lopende activiteiten
Omgevingsbeleid
Locatie- en Gebiedsontwikkeling
Omgevingsrecht (inclusief Omgevingsplan)
Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)
Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG)
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
Niet van toepassing. |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten (x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 3.1.1 Ruimtelijke ontwikkeling | 2.289 | 75 | 2.214 | 350 | 0 | 2.564 |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten (bedragen x €1.000) | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2024 | Resterend krediet | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Woningbouw Kranenburg | 497 | 315 | 182 | 182 | 0 | 0 |
Harculo herbestemming | 1.375 | 812 | 563 | 563 | 0 | 0 |
Ovingterrein | 320 | 300 | 20 | 20 | 0 | 0 |
Herijk dorpsplan Wijthmen | 257 | 132 | 125 | 125 | 0 | 0 |
Aanvull Omgevingsvisie 2030-40 | 2.012 | 1.257 | 755 | 755 | 0 | 0 |
Voorb krediet Nieuwe Veemarkt | 234 | 160 | 74 | 74 | 0 | 0 |
Kop van Oost | 268 | 196 | 72 | 72 | 0 | 0 |
Geert Groote / Ruusbroecstr | 191 | 169 | 22 | 22 | 0 | 0 |
Gebiedsvisie Noorden vd Vecht | 50 | 60 | -10 | -10 | 0 | 0 |
Start voor de start RI | 40 | 0 | 40 | 40 | 0 | 0 |
Verkenning Golfclub Zwolle | 110 | 50 | 60 | 60 | 0 | 0 |
Stadsbouwmeester | 950 | 367 | 583 | 583 | 0 | 0 |
Progr. Stedelijk Zwolle | 1.059 | 656 | 403 | 403 | 0 | 0 |
Regie Stedelijk Ontwikkeling | 1.828 | 483 | 1.345 | 295 | 350 | 700 |
Mobihubs Nieuwe Veemarkt | 28.500 | 10 | 28.490 | 7.122 | 7.122 | 14.246 |
IJsselvizier | 35 | 36 | -1 | -1 | 0 | 0 |
Stadsbroek | 420 | 80 | 340 | 340 | 0 | 0 |
Bomhofsplas | 14 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gebiedsontw Makersfabriek | 296 | 2 | 294 | 294 | 0 | 0 |
Uitvoeringsagenda Omgevingsvis | 105 | 63 | 42 | 42 | 0 | 0 |
Veemarkt 23-Deltawonen | 8 | 7 | 1 | 1 | 0 | 0 |
Tolhuislanden AOK | 120 | 0 | 120 | 120 | 0 | 0 |
Tennet Berkummerbr.weg AOK | 37 | 0 | 37 | 37 | 0 | 0 |
Uit-Locatieontw De Pol | 20 | 0 | 20 | 20 | 0 | 0 |
Nota Ruimtelijke Kwaliteit | 50 | 0 | 50 | 50 | 0 | 0 |
Bouw - Ruimt. initiatieven VRG | 1.572 | 1.339 | 233 | 233 | 0 | 0 |
Gemeentelijke grondexploitaties: | ||||||
* Beers Stork locatie | 10.660 | 10.142 | 518 | 518 | 0 | 0 |
* Voorsterpoort Retail | 7.168 | 6.166 | 1.002 | 1.002 | 0 | 0 |
Totaal 3.1.1 Ruimtelijke ontwikkeling | 58.196 | 22.816 | 35.380 | 12.962 | 7.472 | 14.946 |
In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .