Programma's

3. Groeiend en levendig Zwolle

Doel 3.4.1 Spoorzone

We ontwikkelen de Spoorzone tot een woon-, werk-, en leeromgeving gericht op de toekomst, het innovatie en creatieve hart van (Regio) Zwolle

Beschrijving

De Spoorzone Zwolle ontwikkelt zich richting de nieuwe innovatieve en creatieve hotspot waar over gesproken wordt in het Ontwikkelkader Spoorzone. Een gebied waarin wonen – leren – werken – ontspannen – spelen en ontmoeten centraal staat, met de mens als middelpunt. Met het aanleggen van de benodigde infrastructurele werken zorgen we voor woningbouwontwikkeling in de stad met hoogwaardige ruimtelijke kwaliteit.

Doelen:
1.   Realiseren van 3.000 - 4.000 woningen in 15 jaar en ca 95.000m aan overig programma (bedrijven, maatschappelijk vastgoed en voorzieningen).
We werken samen met (coalitie)partners aan de ontwikkelingen (op basis van de vastgestelde Nota’s van Uitgangspunten) in de deelgebieden. Ook bereiden we besluiten over vraagstukken op het gebied van wonen, mobiliteit, warmte, grondbeleid/rol en positie gemeente ten behoeve van woningbouwproductie en overig programma voor.

2.   Realiseren van een Innovatiedistrict waarin onderwijs, ondernemers en overheid de optimale mix van onderzoek, onderwijs en toegepaste innovatie realiseren.
We laten Stichting Innovatiedistrict Spoorzone Zwolle (SISZ) de verbinding tussen de innovatiehubs binnen het Innovatiedistrict verzorgen. De stichting kan ook de (tijdelijke) exploitatie van de gebouwen verzorgen om de opstart van programma’s en faciliteiten te kunnen realiseren. SISZ verzorgt daarnaast ook de profilering van het Innovatiedistrict als onderdeel van de gehele gebiedsontwikkeling, via branding en placemaking.

3.   Het realiseren van een toekomstbestendig mobiliteitssysteem (op basis van STOMP).
Hiermee maken we de ambities uit het ontwikkelkader Spoorzone mogelijk waaronder de bouw van 3.000 – 4.000 woningen in een nieuw en aantrekkelijk woon- en leefklimaat, de realisatie van autoluwe gebieden met de nadruk op hoge verblijfskwaliteit en de realisatie van het innovatiedistrict.

4.   Metamorfose van het tweede OV-knooppunt van Nederland tot het groenste station van Nederland en die de oude binnenstad verbindt met de Spoorzone.
We organiseren daartoe (co)financiering met de spoorpartners voor de tijdige realisatie van het laatste plan voor stationsvernieuwing. Het Rijk draagt bij aan de MIRT afspraken. We blijven betrokken bij de voor Spoorzone Zwolle relevante OV-ontwikkelingen, in netwerken met de spoorpartners en de betrokken overheden. Voor de overige deelgebieden stellen we een maatwerk aanpak op die bijdraagt aan de gebiedsbrede opgaven. Dit doen we in afstemming met de deelcoalities en volgens een integrale aanpak.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Ontwikkelkader Spoorzone

2020

Het Ontwikkelkader stelt de inhoudelijke kaders vast waarbinnen de Spoorzone kan transformeren tot een stedelijk centrumgebied met nieuwe gemengde woon-werkmilieus. Dit zijn kaders op het gebied van stedelijkheid, mobiliteit, duurzaamheid (energietransitie, klimaatadaptatie, circulariteit) en programma (wonen, economie, onderwijs, cultuur en gezondheid).

Investeringsbesluit Spoorzone 2021

2021

Het beschikbaar stellen van het krediet voor benodigde investeringen in de Spoorzone. (Update investeringsvoorstel 2018).

Investeringsvoorstel gebiedsontwikkeling Spoorzone Zuidzijde 2023

2023

Het beschikbaar stellen van het krediet voor benodigde investeringen in de Spoorzone. (Update investeringsvoorstel 2021).

Investeringsvoorstel Spoorzone 2025

2025

Het beschikbaar stellen van het krediet voor benodigde investeringen in de Spoorzone. (Update investeringsvoorstel 2023).

Portefeuillehouder(s)

Gerdien Rots

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

Doel 1

  • We starten met de aanbesteding ‘De Portier’, een plotontwikkeling in het Spoorkwartier op eigen grond.  
  • We starten met de bouw van het bouwblok 1 Gildenhof in Hanze Oost.
  • We sluiten samenwerkingsovereenkomsten af met partijen omtrent plots Hanzeplein, Noordzeelaan en campus Windesheim.  
  • We werken verder aan de voorbereiding met NS en ontwikkelaar AM aan de plannen van het project Wärtz (Spoorkwartier) om in 2027 te kunnen starten met bouw.

Doel 2:

  • Voor de verdere doorontwikkeling van het gebied gaan we samen met onze partners werken aan een geactualiseerde aanpak voor de samenwerking en sturing in het gebied.
  • We realiseren de tijdelijke programmering van de Wärtz hallen en de Rode Hal.
  • We breiden de samenwerking met de UT uit.
  • We bereiden de tijdelijke vestiging van Cibap en Artez voor.
  • We breiden gezamenlijk de innovatie activiteiten van innovatiehubs Perron 038, Biltin, DDZ en Creative Works uit.  

Doel 3:

  • We zorgen dat de dynamische parkeerbalans voor de Spoorzone gereed is.
  • We zorgen dat het herijkt mobiliteitsbeleid voor de Spoorzone wordt vastgesteld.
  • We zorgen dat het technisch Programma van Eisen van de mobiliteitshubs in de Spoorzone gereed is.
  • Het toewijzingsmodel parkeerplekken wordt in werking gebracht.
  • We gaan grondverwerving en realisatieovereenkomsten tekenen voor onderdoorgangen Koggetunnel en Hanzetunnel.
  • We laten de voorkeursvariant voor de Nieuwe Veerallee vaststellen en gaan het omgevingsplan hiervoor opstellen.

Doel 4:

  • We starten met de voorbereidingen voor de vernieuwde stationsentree aan noordzijde.
  • We gaan verder met de voorbereidingen met NS omtrent verplaatsen P&R naar Westerlaan garage.   

Lopende activiteiten

  • We treffen voorbereidingen on de deelgebieden Spoorkwartier, Hanzekwartier, Hanze-Oost en Willemskwartier met betrekking tot de woningbouwplannen.  
  • We bereiden de planvorming en realisatie van infrastructurele maatregelen voor, ten behoeve van de woningbouwproductie volgens afspraken gemaakt in de WBI aanvraag.  
  • We gaan verder met het realiseren van het innovatiedistrict Spoorzone in samenwerking met de Stichting Innovatiedistrict Spoorzone Zwolle (SISZ).  
  • We werken aan de afbouw van de stationsomgeving in samenwerking met de Spoorse partners.

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten (x €1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 3.4.1 Spoorzone

2.438

0

2.438

2.097

645

3.890

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten (bedragen x €1.000)

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2024

Resterend krediet

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027 en verder

SZ Ontwikkeling deelgebieden

9.982

7.875

2.107

1.301

350

456

SZ Programma-management

5.877

3.007

2.870

2.870

SZ Passerelle

32.757

27.632

5.125

5.125

Voorbereidingskrediet Hanzebad

2.075

811

1.264

632

632

SZ Plankosten

6.564

2.841

3.723

3.223

500

SZ Koggepark fase 1

2.432

2.491

-59

-59

Spoorzone 2

53.239

51.032

2.207

2.207

Totaal 3.4.1 Spoorzone

112.926

95.689

17.237

15.299

1.482

456

In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21