Programma's

3. Groeiend en levendig Zwolle

Doel 3.1.2 Wonen

We versterken de aantrekkelijkheid van Zwolle als woonstad en realiseren in de periode 2024-2030 9000 woningen in diverse woningtypen en woonmilieus met een verdeling van 30% sociaal, 40% midden en 30% duur

Beschrijving

Zwolle is een inclusieve stad omdat wij bewoners uit alle doelgroepen een (t)huis bieden. Ons woonbeleid is erop gericht om inclusieve wijken te maken. Wij hebben extra aandacht voor senioren, starters, studenten en onze opgaven in wonen & zorg. Wij bouwen in onze wijken diverse woningtypen in verschillende prijssegmenten, waaronder ook nultreden-, geclusterde en zorggeschikte woningen, en zorgen voor een stadsbrede verdeling van 30% sociaal, 40% middelduur, 30% duur, waarbij we indien noodzakelijk op wijkniveau afwijken.
De Wet versterking regie Volkshuisvesting wordt naar verwachting in 2025 vastgesteld. Wij anticiperen op deze wet door onze ambitie te borgen in een Volkshuisvestingsplan (VHP). Met dit VHP actualiseren wij de Woonvisie 2017-2024 en maken wij de doorvertaling van de Omgevingsvisie en het RTP. Aan de basis van het VHP ligt een actueel woonbehoefteonderzoek dat enerzijds rekening houdt met de demografische ontwikkeling en anderzijds met onze groeiambities vanuit het economisch perspectief. We spannen ons in om doelgroepen aan te trekken die het profiel van de stad versterken.
Het VHP:

  • bevat zowel een kwantitatieve áls kwalitatieve woningbouwprogrammering met de bestaande Zwolse wijken als vertrekpunt. De opgave kan per wijk verschillen, we sluiten aan bij de bestaande kwaliteiten en opgaven van de wijken en buurten met als doel inclusieve en vitale wijken te creëren met een goede leefkwaliteit;
  • bevat concrete, integrale, toepasbare en uitvoerbare beleidskaders met een uitvoeringsagenda voor 5 jaar;
  • borgt dat we de juiste woningen op de juiste plek programmeren.

Om daadwerkelijk te kunnen sturen op een eerlijke verdeling van de betaalbare woningvoorraad werken we vanaf 2026 met een Huisvestingsverordening en een regionale urgentieregeling. Daarmee borgen we dat de woningen -met name de betaalbare woningen- ook bij de beoogde doelgroepen terecht komen. Hiermee anticiperen wij ook op de Wet versterking regie Volkshuisvesting.

Wij vertalen ons beleid naar wijken en gebiedsontwikkeling. Dit betekent dat we naast de stedelijke programmering nadrukkelijk oog hebben voor de kwalitatieve opgaven per wijk en dat we de uitvoerbaarheid in de praktijk bewaken, met randvoorwaarden als financierbaarheid, tempo van grondexploitaties en capaciteit bij corporaties. Wij brengen daarbij de stem van de woningzoekenden in en zorgen dat thema's als seniorenhuisvesting, nieuwe woonvormen en aandachtsgroepen in de uitvoering landen.

Om van Zwolle een aantrekkelijke stad te maken om in te wonen én de beoogde woningaantallen ook daadwerkelijk te realiseren is een goede samenwerking met corporaties, ontwikkelaars, bouwbedrijven, investeerders en andere overheden onontbeerlijk. Samenwerken gaat over vertrouwen, respecteren van elkaars kennis en kunde, eerlijkheid, elkaars belangen kennen, elkaar iets gunnen, open naar elkaar durven zijn, veiligheid en verantwoordelijkheid (krijgen en nemen).
Op basis van deze waarden blijven wij actief met elkaar in gesprek, we sturen op productie, draagvlak en kwaliteit. Goed opdrachtgeverschap van de gemeente zowel intern als extern en het (her)nemen van regie op het realiseren en versnellen van de nieuwbouwopgave is eveneens helpend. Daarnaast doen we al datgene wat binnen onze mogelijkheden ligt om de realisatiekracht van marktpartijen te benutten en de leveringszekerheid door marktpartijen te vergroten opdat de beoogde aantallen ook daadwerkelijk worden gebouwd.

Indicatoren

Indicator

Verleden

Heden

Toekomst

Gerealiseerde nieuwbouwwoningen (aantal)

2024

2025

2026

470

729

821

De ambitie is tot 2030 9000 woningen te realiseren. Bron: Gemeente Zwolle

Afgegeven bouwvergunningen (aantal)

2024

2025

2026

921

1000

De ambitie is om per jaar 1000 bouwvergunningen af te geven. Bron: Gemeente Zwolle

Sociale huur nieuwbouwwoningen (percentage)

2024

2025

2026

56%

30%

30%

We streven naar 30% sociale huur van het totaal aantal nieuwbouwwoningen. Bron: Gemeente Zwolle

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Woonvisie Zwolle

2017

In de Zwolse woonvisie staat hoe de gemeente, samen met partners, wil sturen op de gezamenlijke ambities voor wonen in Zwolle.

Ontwikkelstrategie Wonen

2019

De ontwikkelstrategie laat zien hoe de gemeente de ambities uit de Zwolse woonvisie 2017-2027 realiseert met een scope van 5 jaar. De strategie gaat uit van samenwerking met partners, is adaptief en gebiedsgericht.

Zwols Actieplan Woningbouw

2023

Het Zwols Actieplan Woningbouw is erop gericht door middel van 5 in te zetten strategieën de woningbouwproductie op gang te houden.

Betaalbaarheidsagenda

2021

In de Betaalbaarheidsagenda staat een overzicht met alle maatregelen die we al in gang gezet hebben de afgelopen jaren vanaf het instellen van de Ontwikkelstrategie Wonen. Daarnaast worden een aantal nieuwe maatregelen binnen de bestaandembeleidskaders voorgesteld.

Prestatieafspraken Zwolle

2024

Met deze afspraken zetten partijen alles op alles om de forse volkshuisvestingsopgave te realiseren. Dat lukt alleen door de pijlen gelijk te richten en door dingen anders te doen. Dit betekent keuzes maken in wat meer en minder belangrijk is, prioriteit geven aan het realiseren van nieuwbouw en het beter benutten van de bestaande voorraad. Kortom focus op uitvoeringskracht.

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

In 2026 leggen we de nadruk op de uitvoering van de ambities en gemaakte afspraken (van ‘wat naar 'hoe'):
1. Processen

  • We betrekken de woningcorporaties vroegtijdig bij planvoorbereiding sociale huur (en eventueel middenhuur).
  • We geven een 'stem aan de woningzoekende’ in het planproces.
  • We scherpen het opdrachtgeverschap woningbouw aan door onder andere concrete afspraken over de programmering met een duidelijk tijdpad.
  • We bewaken de voortgang van projecten in relatie tot Rijkssubsidies.
  • We verkennen effectievere werkwijzen, processen en innovaties voor gebiedsontwikkeling en locatieontwikkeling passen deze en zo mogelijk toe (zoals Parallel Plannen of parametrische gebiedsontwikkeling).

2. Producten

  • Anticiperend op vaststelling en de Wet versterking regie volkshuisvesting zijn wij gestart met het opstellen van een Volkshuisvestingsprogramma. Wij leveren in 2026 het Volkshuisvestingsprogramma met uitvoeringsagenda op, inclusief kwalitatief programma voor bestaande wijken, de nieuwe uitleggebieden en de opgave vanuit wonen&zorg/aandachtsgroepen.
  • Anticiperend op vaststelling van de Wet versterking regie Volkshuisvesting werken wij aan de oplevering van een Zwolse Huisvestingsverordening en de regionale urgentieregeling.
  • Wij leveren duidelijke programma's van eisen op voor bijzondere doelgroepen.
  • Wij leggen afspraken vast met de top 5 ontwikkelaars en/of bouwers over de productie.
  • Wij werken van de monitoring woningbouw verder uit, aansluitend op rapportagestructuur Woondeals, afgestemd met Domiportal en bruikbaar voor sturing van voortgang realisatie woningbouw.

3. Samenwerking

  • Wij verbeteren de samenwerking met (collectieven van) marktpartijen, corporaties en andere overheden, ondere andere door samen concreet invulling te geven aan een effectievere sturing ten behoeve van een voorspelbare productie en wij evalueren de samenwerking(en) en de belemmeringen regelmatig.
  • Wij geven in samenwerking met de corporaties uitvoering aan de Stadsdeal.

Lopende activiteiten

1. Processen

  • Wij sturen in samenwerking met de programmamanager stedelijke regie op de stedelijke programmering met als doel te komen tot een continu en gelijkmatig programma.
  • Wij leveren de gewenste bijdrage aan de gebiedsontwikkeling en projecten om zo voldoende en de juiste woningen toe te voegen aan de woningvoorraad.
  • Wij ontwikkelen nieuw beleid en implementeren (Rijks)wetgeving, zoals de Wet Goed verhuurderschap, de Wet betaalbare huur en de Wet versterking regie op de Volkshuisvesting.
  • Wij sturen op de opgaven vanuit Regionale WoonZorgvisie.

2. Producten

  • Tot heden lag het accent in de programmering vooral op de kwantitatieve woningvraag. In 2025 zijn we gestart met een kwalitatieve analyse van de bestaande wijken om op basis daarvan naast de kwantitatieve programmering ook de kwalitatieve programmering te formuleren. De inzichten van de Stadsbouwmeester worden hierbij eveneens gebruikt. Het kwalitatieve programma wordt geborgd in het Volkshuisvestingsprogramma. In de nieuwbouw geven we aandacht aan levensloopbestendigheid.
  • We ontwikkelen WoonInzicht door voor intern gebruik om ook te kunnen sturen op de stedelijke programmering en de productie.
  • Domiportal is in 2024 ingezet door provincie en Concilium om tot gedragen cijfers te komen en om knelpunten in de voortgang van de productie op te lossen. Zwolle participeert hierin als partner binnen het Concilium. In Domiportal geven de markpartijen zelf hun productie voor de komende jaren aan. Knelpunten in de voortgang worden besproken. Hiermee ontstaat er een eenduidig en gedragen beeld voor alle betrokken partijen.
  • We sturen op de realisatie van nieuwe woonvormen. In de gebiedsontwikkeling Nieuwe Veemarkt creëren we ruimte voor een Wooncoöperatie.
  • We geven uitvoering aan de Woondealafspraken.

3. Samenwerking

  • We werken samen aan een integrale aanpak wonen, welzijn en zorg. Afgelopen jaren is in een overkoepelend programma Wonen en Zorg samengewerkt met externe partners.  Het programma is in een drietal hoofdlijnen uiteengezet, te weten: Voldoende geschikte woningen, Passende zorg & ondersteuning, Vitale, solidaire en gezonde stadsdelen.  Het programma is geïntegreerd in de lijn.
  • We geven in samenwerking met onze partners uitvoering aan het Actieplan Beter Benutten van de bestaande voorraad en het Actieplan Seniorenhuisvesting.
  • We geven intern en samen met onze partners uitvoering aan Blijven Bouwen: Zwols Actieplan Woningbouw (ZAW) om te zorgen dat de woningbouwproductie op pijl blijft. We zetten hierbij tevens in op het op orde brengen van het instrumentarium.
  • We stimuleren de ontwikkeling van nieuwe initiatieven en woonvormen. Enerzijds om de instroom uit beschermd wonen en maatschappelijke opvang te beperken en de uitstroom te versnellen. Anderzijds zijn er nieuwe woonvormen voor senioren nodig om het gat tussen regulier wonen en het verpleeghuis te dichten. We werken samen met de corporaties om hiermee te experimenteren.
  • In de stuurgroep Woonruimteverdeling sturen wij mee op een eerlijke verdeling van de sociale voorraad en op de afgesproken slagingskans voor spoedzoekers. Huisvesting van statushouders en het voldoen aan de landelijke taakstelling zijn hierbij een belangrijk aandachtspunt.
  • We werken door aan de aan synergie tussen het platform WWZ038 en het Concilium. Dit met als doel de effectiviteit van onze interventies op het gebied van Wonen en Zorg te vergroten.
  • We werken samen met de corporaties en de huurdersorganisaties aan de uitvoering van de prestatieafspraken, we zetten in op groei van de sociale woningvoorraad en hanteren daarbij de uitgangspunten 'Sociale huur'.

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten (x €1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 3.1.2 Wonen

7.275

6.530

745

558

78

1.225

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2026 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten (bedragen x €1.000)

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2024

Resterend krediet

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027 en verder

Investeringsagenda wonen

1.936

665

1.271

1.037

78

156

Wijthmen, ant.overeenkomst

1.573

553

1.020

1.020

0

0

Wonen met zorg

2.951

926

2.025

2.025

0

0

Westenholte Stins

556

351

205

205

0

0

Voorbereidingskrediet Stilohal

1.455

978

477

477

0

0

Voorber aanvr Volkshuisv.fonds

150

75

75

75

0

0

Flex wonen

168

168

0

0

0

0

Stim.reg.flex&transformatiewon

3.456

0

3.456

3.456

0

0

Blijven bouwen Zwols actie

908

182

727

727

0

0

Flexwonen voorber. div loc

1.764

939

825

525

300

0

Wet versterking Volkshuisv

30

0

30

30

0

0

Actualisering bestemmingspl.

5.412

5.338

74

74

0

0

Diezerpoort, Fysiek

2.489

1.978

511

511

0

0

Versnellingsactie sociale huur

5.026

3.673

1.353

1.353

0

0

Semi-permanent / flex wonen

650

487

163

163

0

0

Woonimpuls

150

148

2

2

0

0

Bouw - omgevingswet

7.323

5.619

1.704

1.704

0

0

Gemeentelijke grondexploitaties:

* Oude Mars

30.810

26.035

4.775

4.775

0

0

* Nieuwe Veemarkt

32.168

5.122

27.046

27.046

0

0

* Bos & Buitenplaats

1.553

1.372

181

181

0

0

Totaal 3.1.2 Wonen

100.527

54.607

45.920

45.386

378

156

In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21