Bestedingsvoorstellen boeggolflijst
Zoals we in de Perspectiefnota 2026-2029 hebben aangegeven, zijn we in deze begroting 2026 aan de slag gegaan met onderwerpen waarvan de financiering in 2026 afloopt en waarvoor mogelijk vervolgfinanciering nodig is. Dit noemen we de boeggolflijst. We hebben scherp gekeken welke taken mogelijk afgebouwd of gestopt kunnen worden. Hieronder zijn de aanvragen opgenomen waarvan de financiering na 2025 stopt en wij voorstellen deze incidenteel in voor 2025 te honoreren, zodat een nieuw college bij een volgende begroting een integrale afweging over de gehele boeggolfijst kan maken. Een uitzondering hierop is de formatie van de afdeling Inkomensondersteuning. Het gaat hier om personeel dat wettelijke taken uitvoert, die na 2026 blijven gedaan moeten blijven worden. Het voorstel is dan ook om deze formatie deels structureel te financieren.
Er zijn diverse inhoudelijke ontwikkelingen binnen het Sociaal Domein die vragen om een structurele bijstelling van de formatie van de afdeling MO. Dit voorstel is grotendeels gericht op het structureel maken van formatie die tot nu toe incidenteel is gefinancierd waarbij duidelijk is geworden dat deze formatie structureel moet worden toegevoegd aan de formatie van het Sociaal Domein / de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling. Het gaat om de volgende functies: Regievoerder begeleidingscommissie, Adviseur Maatschappelijk vastgoed, Senior-adviseur participatie & inkomen,
Coördinator Zorg en Veiligheid, Totaal wordt voorgesteld om voor deze functies in 2026 incidenteel € 454.297 beschikbaar te stellen.
- Formatie/ doorontwikkeling afdeling Inkomensondersteuning (incidenteel en structureel, doel 2.1.3 )
Het team Inkomen van de afdeling Inkomensondersteuning (IO) is de afgelopen periode een duidelijke koerswijziging gestart. Er wordt steeds meer gewerkt vanuit “de Menselijke Maat”, met oog voor de bredere context van de inwoner door onder andere het principe van de omgekeerde toets toe te passen. Deze aanpak past binnen de visie op arbeidsparticipatie en de bredere Koers Sociaal Domein van de gemeente Zwolle. Samen met ketenpartners wordt gewerkt aan thema’s zoals “Inwoner in Beeld” en een inclusieve arbeidsmarkt, met als doel om inwoners duurzaam te begeleiden richting werk. Hierdoor neemt niet alleen de bestaanszekerheid van inwoners toe, maar wordt ook bijgedragen aan het oplossen van personeelstekorten bij werkgevers.
Door veranderingen in wet- en regelgeving, een complexere doelgroep en toename in het gebruik van regelingen blijkt dat de formatie niet meer toereikend is. Echter, de voornaamste reden voor dit bestedingsvoorstel is dat er (te) lang gewerkt wordt met tijdelijke medewerkers en incidentele budgetten voor wettelijk uit te voeren taken.
De uitvraag betreft 8 fte: 5 structureel (waarvan 1 coördinator) en 3 tijdelijk voor 2 jaar. Hierdoor kan de afhankelijkheid van tijdelijke krachten afnemen en ontstaat er ruimte voor meer continuïteit, lagere werkdruk en hogere kwaliteit van dienstverlening. Onderzocht wordt of het werk wellicht anders/efficiënter georganiseerd kan worden. De uitkomst hiervan bepaalt mede het vervolg (over 2 jaar) op deze aanvraag. Het voorstel is om 5 fte structureel te financieren ( € 640.317) en in 2026 en 2027 3 fte incidenteel (€ 378.291).
- Programma Stikstof (incidenteel, doel 3.1.1 )
Het stikstofdossier zal ook in 2026 extra inzet vragen. Enerzijds om te kunnen acteren op ontwikkelingen in het stikstofdossier en anderzijds op de in ontwikkeling zijnde provinciale en landelijke kaders waar we met gemeentelijke plannen, projecten en werken mee te maken hebben.
De afgelopen jaren hebben Zwolse plannen, projecten en werken doorgang kunnen vinden, waarbij stikstof binnen het plan, of werk inpasbaar gemaakt kon worden. De komende jaren zullen grote gebiedsontwikkelingen en het vitaal en leefbaar houden van het Zwolse buitengebied inzet vanuit stikstof vragen. De inzet vanuit onder andere de vakgroep stikstof blijft erop gericht om plannen en gebiedsontwikkelingen te faciliteren.
Omdat het stikstofdossier mede vanwege politieke-bestuurlijke ontwikkelingen (zoals het demissionair kabinet en het controversieel verklaren van het stikstofdossier) nog niet duurzaam stabiel is, blijft de huidige inzet vanuit onder andere de vakgroep stikstof nodig om plannen, projecten en werken te faciliteren. Voor 2026 wordt budget aangevraagd van € 100.000 voor de genoemde werkzaamheden..
- Omgevingswet (incidenteel, doel 3.1.1 )
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Daarmee is ook een einde gekomen aan het programma dat zorgde voor het zo goed mogelijk voorbereiden van de organisatie op de overgang naar de nieuwe situatie onder de Omgevingswet. Een onderdeel dat nog doorloopt is het opstellen van het gemeente brede omgevingsplan. Het opstellen van het omgevingsplan is een verplichting waaraan elke gemeente in Nederland op grond van artikel 2.4 Omgevingswet moet voldoen. Het voorstel is om de structurele middelen “bestemmingsplannen” in de jaren 2026 en 2027 toe te voegen aan het project Omgevingswet. Het structurele bedrag van € 180.000 is nodig om het omgevingsplan verder vorm te geven. Dit bedrag zal overigens ook na 2027 nodig blijven, omdat het omgevingsplan doorlopend ambtshalve aangepast moet worden aan verleende buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (ook een verplichting vanuit de Omgevingswet, artikel 4.17), wetswijzigingen en consequenties uit jurisprudentie.
- Stadsbouwmeester (incidenteel, doel 3.1.1 )
Vanwege de forse stedelijke ontwikkeling waar Zwolle voor staat, heeft de gemeenteraad in 2023 uitgesproken behoefte te hebben aan extra aandacht voor de borging van ruimtelijke kwaliteit. Om inhoud te geven aan deze breed gedragen behoefte vanuit de gemeenteraad is in eerste instantie voor de duur van 3 jaar een Stadsbouwmeester aangesteld (periode medio 2023 – medio 2026). Gezien de fase van ontwikkeling van de stad en de waardevolle bijdrage die de stadsbouwmeester in deze fase van stadsontwikkeling heeft geleverd, is het gewenst de aanstelling in ieder geval tot eind 2026 te continueren. Voor deze begroting wordt een aanvraag gedaan voor een aanvullend budget van € 100.000 incidenteel voor 2026.
- Zomerkermis (incidenteel, doel 3.2.1 )
In het voorjaar van 2022 hebben wij besloten de Zomerkermis definitief te verplaatsen van de binnenstad naar Park de Wezenlanden. Naar aanleiding van het verloop van de kermissen in 2022 en vooral 2023 is in de stad de vraag opgekomen of het park wel de geschikte locatie is voor de Zomerkermis. In het najaar van 2023 is een petitie (met bijna 3.000 handtekeningen) ingediend voor de terugkeer van de Zomerkermis naar de binnenstad. Ons uitgangspunt is dat de Zomerkermis in Park de Wezenlanden blijft. Wij zijn ons er daarbij van bewust dat er – om de kermis aantrekkelijk te maken - geïnvesteerd moet worden in sfeerbepalende zaken in het park (aankleding, horeca, communicatie, verblijfsklimaat). Naar aanleiding hiervan hebben wij een aantal acties ingezet om de kermis in Park de Wezenlanden aantrekkelijk te maken. De eerste positieve resultaten daarvan zijn zichtbaar geworden bij de zomerkermis in 2024. De reguliere begroting de Zomerkermis toont voor de komende editie echter toch nog een tekort en daarvoor is vorig jaar al een bedrag van € 133.409 (na indexatie € 135.636) gereserveerd. Voor 2026 is de verwachting dat de positieve lijn wordt gecontinueerd. Dit leidt tot hogere pachtopbrengsten en daarmee dus een minder hoge gemeentelijke investering. Hoe groot dit bedrag concreet zal zijn voor 2026 zal duidelijk zijn na afloop van de zomerkermis in 2025. Het huidige bedrag is gebaseerd op het huidige inzicht en op gelijke grootte van 2025 vastgesteld. Bij een eventuele afwijking wordt daarvan melding gemaakt in de volgende Berap.
De gemeenteraad heeft bij in de begroting van 2025 € 120.000 subsidie beschikbaar gesteld voor het initiatief van Warm Assendorp voor de ontwikkeling van een warmtenet in het gebied rond de Sallandsweide. Dit budget dient tegelijk als cofinanciering voor een lening van € 1 miljoen voor WarmAssendorp die het gehonoreerd heeft gekregen bij het Nationaal Warmtefonds. Van deze lening kan geen gemeentelijke inzet worden gepleegd maar is bedoeld om te werken aan de ontwerpfase tot en met de financial close. Vijftig Tinten Groen Assendorp heeft voor dit gebied in 2024 een buurtenergieplan plus opgesteld. De nieuw opgerichte warmtecoöperatie Warm Assendorp werkt dit buurtenergieplan plus in de komende anderhalf jaar uit tot een ontwikkelplan. In deze tijd moet ook blijken of het warmtenet nog steeds financieel haalbaar is. Op basis van het ontwikkelplan kan de realisatie van het warmtenet worden aanbesteed. Bij de besluitvorming over de subsidie voor dit initiatief is geen rekening gehouden met de financiering van gemeentelijke capaciteit. Voor 2025 is dat geen probleem, omdat er nog budget voor begeleiding van het initiatief is. Voor 2026 is er aanvullend budget nodig van € 88.869.
- Voortzetting tijdelijke uitbreiding stadsdeel Midden (wijkmanagement) (incidenteel, doel 5.1.1 )
Vanwege de hoge werkdruk bij het team Wijkmanagement is het voorstel de tijdelijke inzet van een extra wijkregisseur in het team van stadsdeel Midden voor een jaar voort te zetten.
- Procesregie Aanpak Voorkomen van Escalatie (AVE) (incidenteel, doel 5.2.1 )
In februari 2025 heeft het college de agenda zorg en veiligheid vastgesteld. De agenda zorg en veiligheid is een uitwerking van de Strategische agenda Veiligheid 2024-2026. In de agenda zorg en veiligheid geeft het college aan de AVE als methode te willen inzetten om netwerksamenwerking te bevorderen en zo passende ondersteuning te realiseren in complexe casuïstiek. De AVE is ook de kapstok voor de netwerksamenwerking waarop het college wil inzetten om de effectiviteit van interventies op het gebied van zorg en veiligheid te vergroten. In de agenda zorg en veiligheid heeft het college daarom besloten procesregie AVE te willen borgen. Een procesregisseur trekt vastlopende samenwerking rondom complexe casuïstiek vlot. Hierdoor luk het beter om passende ondersteuning te verlenen en escalatie (en daarmee grotere maatschappelijke kosten bij onder andere Maatschappelijke Opvang, politie en OGGZ) te voorkomen.
We stellen voor om de al bestaande fte à € 60.000 in 2026 voort te zetten en een incidentele uitbreiding à € 108.000, te bekostigen uit de sociale basis. Procesregie draagt bij aan het thema Zorg en Veiligheid, en draagt daarnaast ook bij aan de doelen gesteld in de Koers Sociaal Domein en de begrotingsdoelen Sociaal Domein.
- Stadsmerk (incidenteel, doel 6.1.2 )
Zwolle heeft in het Zwols Kompas uitgesproken een stad te willen zijn die experimenteel, creatief en ondernemend (ECO) is. Deze identiteit willen we tastbaar en herkenbaar maken in de manier waarop we ons presenteren en profileren.
Vanaf 2023 is incidenteel budget ingezet voor het ontwikkelen van een stadsmerk. Dat heeft geleid tot een herkenbare aanpak met herkenbare symbolen (zoals het blauwe hart). Uit recent onderzoek blijkt echter dat dit merkverhaal nog meer betekenis krijgt als het concreet zichtbaar en beleefbaar wordt in de stad en daarbuiten. Evenementen kunnen hierbij een sleutelrol spelen. Onderzoek laat zien dat inwoners de merkwaarden (Samen, Open, Eerlijk) vooral herkennen en waarderen tijdens evenementen, en dat ondernemers kansen zien om zich samen met de stad te profileren. Tegelijkertijd ontbreekt het nu aan structurele regie en organisatiekracht om evenementen doelgericht te verbinden aan de stadspositionering.
Het stadsmerk heeft zich de afgelopen jaar al verbonden aan evenementen en dit willen we nog sterker doen. Daarom verschuiven we de focus: minder nadruk op het stadsmerk als los instrument, meer nadruk op stadspositionering via evenementen.
Met actieve regie op evenementenbeleid en -programmering realiseren we:
- Samenhang en herkenbaarheid in de profilering van Zwolle;
- Versterking van de stad als evenementenstad richting 800 jaar Zwolle (2030) en de Internationale Hanzedagen;
- Zichtbare en beleefbare identiteit, lokaal én (inter)nationaal;
- Brede welvaart via economische spin-off, cultuurparticipatie en sociale cohesie.
Profilerende evenementen zijn daarbij leidend: evenementen die méér doen dan vermaak, maar ook bijdragen aan de gewenste merkwaarden, aantrekkingskracht en zichtbaarheid van Zwolle buiten de stadsgrenzen.
Het voorstel is om voor 2026 nog één keer € 225.000 beschikbaar te stellen. Hiermee kan de beweging worden gemaakt naar een structureel model waarin evenementen en citymarketing worden samengebracht onder één strategisch kader. Hiermee investeren we niet in een merk op papier, maar in de beleving van Zwolle als stad door inwoners en door heel Nederland. Door regie te voeren op evenementen en deze te laden met de gewenste identiteit, positioneren we Zwolle krachtig en herkenbaar.
- Inzet klachtenprocedure (incidenteel, doel 6.4.2 )
De stad en de gemeentelijke organisatie groeien. Daarbovenop neemt de betrokkenheid van burgers en partijen bij ontwikkelingen in de stad toe. Tegelijkertijd neemt ook de complexiteit in de relatie tussen ‘overheid’ en burgers en partijen (soms) toe. We hebben te maken met wet- en regelgeving die bijdraagt aan extra vraag naar informatie en inzicht door burgers en partijen in de stad. Dit leidt (en heeft geleid) tot toename van het aantal mensen dat contactintensief, aanhoudend en/of grensoverschrijdend (klaag-) gedrag vertoont. We willen de dienstverlening richting burgers en partijen in de stad waarborgen. Afgelopen jaren was daarvoor 1 fte incidenteel beschikbaar. Ook willen we voorkomen dat de organisatie onevenredig belast wordt. Om deze inzet te kunnen blijven continueren is een verdere inzet noodzakelijk (0,6 fte, €85.737). Het voorstel is om deze middelen voor 2026 beschikbaar te stellen.