Programma's

1. Samen sterk in Zwolle

Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning

Het langdurig en/of intensief ondersteunen van inwoners om weer zelfredzaam te worden

Beschrijving

Ook wanneer inwoners lange of intensieve ondersteuning nodig hebben, sluiten we aan bij de leefwereld van inwoners. Het Sociaal wijkteam speelt daarbij een centrale rol. Het Sociaal wijkteam adviseert inwoners over algemene voorzieningen, biedt zelf ondersteuning of schakelt een gecontracteerde aanbieder in om vanuit specifieke deskundigheid mee te denken en eventueel specifieke ondersteuning te bieden als dat nodig is. Voor jeugdigen en ouders doen we dit laatste vanuit de Jeugdwet en voor volwassenen vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning.
Als we ondersteuning inzetten, nemen we de regie van inwoners niet over en werken we samen met hen aan duurzame oplossingen. Doel is dat inwoners zich weer zelf kunnen redden, waar nodig met hulp van de eigen omgeving. Inwoners met vergelijkbare hulpvragen en overeenkomstige doelen helpen we waar mogelijk in groepsverband. Dat versterkt hun ervaring dat ze niet de enige zijn met uitdagingen in het leven én moedigt aan elkaar te leren kennen en te helpen.

Ondersteuning (door het wijkteam én door aanbieders) bieden we zoveel mogelijk waar de problemen ontstaan. Dat kan thuis zijn, op school, op het werk of in de wijk. Mee (blijven) doen is belangrijk, vooral via school of werk. Als dat niet haalbaar is, zijn er andere mogelijkheden al dan niet met begeleiding.

We gunnen iedereen dat hij of zij zo lang mogelijk (zelfstandig) thuis woont. Daartoe bieden we hulpmiddelen en menselijke ondersteuning. We zetten bij voorkeur ambulante hulp in plaats van hulp met verblijf, zowel voor kinderen als voor volwassenen.
Wil een inwoner geen zorg, maar is de situatie wel zorgwekkend? Dan proberen we hem of haar te motiveren passende ondersteuning te accepteren. Zodat de situatie in ieder geval niet slechter wordt.

Indicatoren

Indicator

Verleden

Heden

Toekomst

Uithuisplaatsingen (aantal)

2020

2023

2025

335

80

Lager

Aantal nieuwe toewijzingen jeugdhulp met verblijf (= uithuisplaatsingen). We streven naar nul uithuisplaatsingen. We monitoren het aantal jeugdigen dat voor het eerst jeugdhulp met verblijf ontvangt en dus uit huis wordt geplaatst Bron: gemeente Zwolle.

Eigen inzet SWT (jeugd) (aantal)

2023

2024*

2026

1184

923

Hoger

Aantal jeugdigen voor wie het Sociaal Wijkteam eigen inzet heeft gepleegd. We zetten in op meer eigen inzet, met de bedoeling dat daardoor minder inzet van specialistische jeugdhulpaanbieders nodig is. Bron: gemeente Zwolle.
* In 2024 bleek sprake van een technisch registratieprobleem. Dat is opgelost. Tevens is de definitie aangepast en hebben de medewerkers training ontvangen om eenduidige registratie vanaf 2025 te borgen.

Ambulante jeugdhulp (aantal)

2020

2023

2025

3152

3141

Lager

Aantal jeugdigen dat ambulante, specialistische jeugdhulp ontvangt (van een aanbieder). Doordat we investeren in meer eigen inzet van het Sociaal wijkteam, verwachten we dat minder vaak inzet van een specialistische jeugdhulpaanbieder nodig is. Bron: gemeente Zwolle.

Totaal Wmo maatwerkvoorziening  (%)

2023

2024

2025

9

9

Percentage inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening. We zetten in op passend maatwerkvoorzieningen bieden aan inwoners die die dat nodig hebben. Voor 2026 is een gemeentelijk dashboard Wmo in ontwikkeling. Deze zal meer informatie bieden.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Verordening maatschappelijke ondersteuning Zwolle

2023

Verordening jeugdhulp gemeente Zwolle 2018

2017

Regionale visie jeugdhulp IJsselland 2021-2025

2021

Deze regionale visie geeft richting aan de samenwerking in de Jeugdregio IJsselland vanuit de ambitie ‘Alle kinderen in de regio IJsselland hebben een thuis’, een plek waar kinderen gezond, veilig en kansrijk opgroeien.

Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp 2023-2026

2023

 In 2023 hebben gemeenteraad en Zwolse schoolbesturen de Ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp 2023-2026 vastgesteld. Hiermee geven we invulling aan het thema ‘een passende onderwijsplek voor ieder kind’ uit de Strategische Onderwijsagenda 2023-2026. Samen met het onderwijs werken aan:

  • zo normaal mogelijke oplossingen bij ervaren problemen bij opgroeien, opvoeden en ontwikkelen van kinderen en jongeren tot 18 jaar;
  • zo dicht mogelijk bij de normale leefomgeving van kinderen, jongeren en ouders;
  • in een samenhangende aanpak met de wisselwerking met andere omgevingen, met name thuis.

We werken hierbij zoveel mogelijk preventief en zetten waar nodig samen met school ondersteuning in vanuit passend onderwijs en sociaal domein.

Koers Sociaal domein 2024 - 2030

De Koers Sociaal domein is het vervolg op de Hervormingsagenda Sociaal domein. Met deze koers zetten we in op:
1. Meer zelfregie, verantwoordelijkheid van inwoners voor hun eigen leven en meer initiatief en inzet voor de samenleving
2. Kinderen en jongeren groeien gezond en veilig op, met gelijke kansen
3. Door meer bestaanszekerheid, kansengelijkheid en gezondheid kunnen inwoners meer zelfredzaam zijn, zoveel mogelijk participeren en doen zij minder snel een beroep op aanvullende ondersteuning
4. Als het nodig is krijgen inwoners aanvullende hulp of ondersteuning. Die hulp is maatwerk om te zorgen dat beperkingen om zelfredzaam te zijn en te participeren kleiner worden (en blijven)
5. De gemeente kan samen met partners de (wettelijke) taken in het sociaal domein uitvoeren binnen de afgesproken budgetten en met de afgesproken kwaliteit.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen
Dorrit de Jong

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

  • In het voorjaar van 2025 zijn we gestart met het project ‘Weer thuis’, waarin we met het Sociaal wijkteam de uitstroom uit jeugdhulp met verblijf aanjagen en tevens vanuit de casuïstiek meer te leren over hoe uithuisplaatsingen voorkomen kunnen worden én de verblijfsduur verkort kan worden.
  • We bereiden de nieuwe contractering per 1 januari 2026 voor inzake individueel Wmo-vervoer en leerlingenvervoer.

Lopende activiteiten

Ondersteuning voor jeugdigen en gezinnen

  • We hebben in 2024 de proeftuin dyslexie geëvalueerd. Op basis daarvan hebben we besloten de werkwijze met een poortwachter voor dyslexiezorg door te zetten. De poortwachter beoordeelt alle aanmeldingen. Op deze manier bieden wij samen met de schoolbesturen passende ondersteuning voor alle kinderen met dyslexie. En kunnen we scholen gerichter ondersteunen bij preventie.
  • Ook in 2025 voert het Regionale Serviceteam Jeugd IJsselland de inkoop, monitoring, regionale inhoudelijke doelstellingen (zoals 0 uithuisplaatsingen en het terugdringen van wachttijden) en het contractmanagement van specialistische jeugdhulp uit. Dat doet de organisatie samen met regiogemeenten.
  • We werken regionaal samen om wachttijden voor jeugdhulp terug te dringen.
  • We werken mee aan de uitvoering van de landelijke Hervormingsagenda Jeugd.
  • Met behulp van het Zwolse dashboard jeugdzorg monitoren we de impact van ons jeugdbeleid op de inzet van specialistische jeugdhulp en de eigen inzet van het Sociaal Wijkteam.
  • We verbeteren de manier waarop we samen met jeugdhulpaanbieders werken aan de doelen die we voor Zwolle willen bereiken. We benutten ons dashboard en oefenen actief met relatiemanagement.
  • Op basis van een vergelijking van de huidige situatie in IJsselland met het landelijk geschetste toekomstscenario dat beschrijft hoe de kind- en gezinsbescherming er over 5 tot 10 jaar (2026-2031) uitziet, verbeteren we de samenwerking rond kind- en gezinsbescherming. Doel is dat steeds meer kinderen en gezinnen worden geholpen met vrijwillige hulpverlening en hun bestaanszekerheid te helpen versterken. En daarnaast dat indien gedwongen hulp nodig is, deze hulp effectiever wordt ingezet.
  • We gaan door met ‘Pleegzorg dichtbij’. Daarin zoeken we potentiële pleegouders die aansluiten bij de achtergrond van kinderen voor wie we pleegouders zoeken. We organiseren informatiebijeenkomsten om potentiële (deeltijd) pleegouders te werven. Dat doen we samen met de pleegzorgaanbieders. In de jaarlijkse week van de pleegzorg zetten we pleegouders in het zonnetje. Hiermee steunen en waarderen we wat zij doen. Ook houden we samen met jeugdhulppartners, periodiek informatiebijeenkomsten voor inwoners en geïnteresseerden om potentiële pleegouders uit Zwolle te werven.

Maatschappelijke ondersteuning en participatie

  • We bieden individueel Wmo-vervoer en leerlingenvervoer. Omdat we een stijgende vraag zien, verkennen we nieuwe vormen van mobiliteit. Zoals het beter afstemmen van doelgroepenvervoer op het Openbaar Vervoer. Ook zetten we fietsbegeleiding en maatjesvervoer in. In 2025 bereiden we ons voor op het nieuwe contract per 1 januari 2026.
  • Samen met regiogemeenten, GGD en Zilveren Kruis voeren we de samenwerkingsagenda 2025 t/m 2027 Regio IJssel-Vecht uit.
  • We geven uitvoering aan het Regioplan Samen Gezond IJssel-Vecht. Met dit plan zetten we samen met de regiogemeenten, GGD, organisaties zorg- en welzijn, inwoners en zorgverzekeraar in op het verbeteren van de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg op het gebied van preventie, mentaal welbevinden en gezond oud worden. Dat doen we in het kader van het Integraal Zorgakkoord (IZA), het Gezond en Actief Leven Akkoord (Gala) en Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (Wozo).
  • We bieden dagbesteding voor inwoners van 18 jaar tot de AOW-leeftijd. Inwoners krijgen in groepen een zinvolle dag-invulling. Ze ontwikkelen kennis en vaardigheden om waar mogelijk hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.  

Langer zelfstandig thuis  

  • We bieden integrale thuisondersteuning. De uitvoering van het contract met de gecontracteerde aanbieders bevalt voor het grote deel goed. Er is voldoende divers ondersteuningsaanbod voor de inwoners van Zwolle. Het ondersteuningsaanbod is van goede kwaliteit. Voor 2026 is daarom het voornemen om het contract met de aanbieders voor de periode van twee jaar te verlengen. Conform de Algemene Maatregel van Bestuur Reële Prijs Wmo 2015 zal een kostprijsonderzoek plaatsvinden. Gezien de cao-ontwikkelingen en marktontwikkelingen is het te verwachten dat aanvullende financiën nodig zijn. De uitkomsten van het kostprijsonderzoek zullen in het najaar van 2025 bekend zijn.
  • We bieden overbruggingszorg in verband met een wachtlijst voor enkelvoudige huishoudelijke hulp. Dit betreft een kleine hoeveelheidondersteuning van gemiddeld twee uur per twee weken. De beschikbaarheid van hulpen is schaars. Hiermee verdelen we de schaarste.
  • We verbeteren de rol van thuisondersteuning bij de beweging van Beschermd wonen naar Beschermd thuis.
  • We verkorten de wachtlijst voor thuisondersteuning. Dat proberen we uit op verschillende manieren. Zo bieden we overbruggingszorg en zorgen ervoor dat nieuwe medewerkers worden aangetrokken. Ook willen we dat aanbieders meer samenwerken op het gebied van planning. Op basis van de ervaringen die we hiermee opdoen, kiezen we structurele oplossingen.
  • We bieden geclusterd wonen beschermd thuis. Inwoners kunnen hierdoor sneller uitstromen uit beschermd wonen, jeugdzorg of opvang. Deze woonvorm kan voorkomen dat inwoners instromen in zwaardere zorg (onder andere beschermd wonen). We werken nu samen met acht aanbieders. Samen met hen en met inwoners, woningbouwcorporaties en organisaties in de sociale basis ontwikkelen we nieuwe woon-zorginitiatieven waarbij we inzetten op community 's.
  • We bieden kortdurend verblijf. Een inwoner met indicatie kan maximaal 52 etmalen ergens anders verblijven om zijn mantelzorger te ontlasten. Hiervoor hebben wij met 43 organisaties een contract.
  • We bieden Wmo-hulpmiddelen.

Zorg en veiligheid

  • Samen met de andere tien gemeenten in IJsselland voeren we de regionale agenda voor zorg en veiligheid uit. Dat doen we om de totale keten van zorg en veiligheid te verbeteren.
  • Vanuit de regionale agenda Zorg en Veiligheid gaan we in 2025 in Zwolle onder andere aan de slag met de projecten Triage op straat en kijken we naar mogelijkheden voor onvoorwaardelijk wonen.
  • We maken ook een lokale agenda Zorg en Veiligheid. Deze gaat onder andere over personen met verward gedrag, de Wet verplichte GGZ, de aanpak huiselijk geweld, mensenhandel en de nazorg ex-gedetineerden. We zien hier steeds meer complexe domeinoverstijgende vraagstukken. In de lokale agenda wordt gezocht naar een domeinoverstijgende aanpak die effectief is.

Verslavingszorg

  • Wij geven subsidie aan Tactus voor verslavingspreventie, een inloopmogelijkheid, casusregie en bemoeizorg aan inwoners met een verslaving.
  • In de subsidieafspraken staan prestatie-indicatoren over:   
    • De kwaliteit en continuïteit van activiteiten gericht op het voorkomen van gezondheidsschade en maatschappelijke uitval door verslaving en maatschappelijk herstel. Dit sluit aan bij ons gezondheidsbeleid.
    • Onnodige risico's tegengaan door ervoor te zorgen dat verslaafde inwoners in de regio in veilige omstandigheden hun middelen kunnen gebruiken.
    • Toeleiding van verslaafde inwoners naar zorg, hulp en ondersteuning.  
  • We hebben met Tactus afgesproken dat zij toegroeien naar een situatie waarin inzet nadrukkelijker gekoppeld is aan gewenst resultaat. Per kwartaal bespreken we voortgang.

Bemoeizorg

  • We bieden bemoeizorg in de centrumregio Zwolle. Daarvoor hebben we afspraken gemaakt met GGD IJsselland. Die afspraken staan in de Dienstverleningsovereenkomst Maatschappelijke Zorg. GGD IJsselland zorgt voor de kwaliteit en continuïteit van activiteiten gericht op bemoeizorg, zwerfjongeren en hygiënische probleemhuishoudens. Dat doet GGD IJsselland samen met en in aansluiting op het aanbod van onder andere het Sociaal wijkteam.
  • Wij voeren de Wet verplichte GGZ uit. Dit betekent dat er een 24 uurs meldpunt is voor zorgwekkende situaties, er verkennend onderzoek voor het al dan niet opleggen van een gedwongen zorgmaatregel wordt gedaan en er een crisismaategel kan worden opgelegd.   
  • We hebben een sluitende aanpak voor verwarde personen. We verbeteren de triagevoorziening, deskundigheidsbevordering en vroegtijdige signalering en preventie. We zorgen ervoor dat alle personen die verward gedrag vertonen vroegtijdig in beeld komen en een persoonlijke aanpak krijgen. GGD IJsselland voert de regie.
  • In februari 2025 is gestart met een pilot OndersteuningsTeam Zwolle (OTZ), een samenwerkingsverband tussen politie en zorg ten behoeve van de sluitende aanpak personen met verward gedrag. Bekostiging subsidie ZonMW.

Reclassering

  • We voeren het bestuurlijk akkoord ‘Kansen bieden voor re-integratie’ uit 2019 uit. Zodat inwoners die een gevangenisstraf moeten uitzitten zo goed mogelijk terugkeren in de samenleving.  

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten (x €1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.2.3 Langdurige en/of intensieve ondersteuning

86.002

1.243

84.759

0

1.800

82.959

In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21