Programma's

1. Samen sterk in Zwolle

Doel 1.1.3 Gelijke kansen

Gelijke kansen op ontwikkeling en meedoen in de samenleving

Beschrijving

We willen gelijke kansen voor alle inwoners. We willen er zijn voor die inwoners die ons het hardste nodig hebben, voor inwoners in een kwetsbare situatie. Dat is omdat hun kansen op het gebied van gezondheid, talentontwikkeling of inzet op de arbeidsmarkt niet altijd vanzelfsprekend zijn. We zijn een toegankelijke stad, waarin geen plek is voor discriminatie.
We willen dat alle kinderen en jongeren in Zwolle zich gezond en veilig kunnen ontwikkelen tot zelfstandige volwassenen. Ze hebben ruimte en mogelijkheden om te spelen, leren en later ook te werken. Op ieder moment van hun ontwikkeling is er een plek waar ze kunnen leren op hun eigen niveau. Elke stap in die ontwikkeling sluit steeds goed aan op de vorige.  
We bieden ondersteuning aan ouders en jeugdigen die er zelf of met hun omgeving even niet uit komen. Dat doen we zo veel mogelijk dichtbij, thuis, op school of in de wijk. We willen namelijk goed aansluiten bij de leefwereld van onze inwoners. In alle gevallen willen we perspectief bieden, zodat jeugdigen en ouders in staat zijn om zelfstandig én samen met anderen een goed leven te leiden.
Een gebrek aan geld mag geen reden zijn voor kinderen of volwassenen om niet mee te kunnen doen. De kans op schulden voor Zwollenaren maken we zo klein mogelijk. Als sprake is van geldgebrek ondersteunen we onze inwoners financieel. Inwoners die vragen hebben over omgaan met geld, kunnen in hun eigen wijk terecht.
Sommige inwoners hebben moeite met rekenen en lezen en/of de digitale wereld. Ze begrijpen de taal niet goed en/of weten niet hoe ze met een laptop moeten omgaan. Wij willen dat al onze inwoners beschikken over voldoende basisvaardigheden. We zorgen ervoor dat ze weten waar ze terecht kunnen met hun vraag. De Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) op de locaties van Stadkamer bieden ook in 2026 ondersteuning aan inwoners.
Doel 1.1.3 raakt hiermee het programma Menselijke Maat (doel 6.3.1. Dienstverlening).

Indicatoren

Indicator

Verleden

Heden

Toekomst

Deelname doelgroeppeuters aan VVE (%)

2023

2024

2026

81

96

gelijk

Percentage doelgroeppeuters dat gebruik maakt van voorschoolse educatie (VVE). Doelgroeppeuters zijn kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar met een risico op onderwijsachterstand. Onderwijsachterstand kan leiden tot meer kansenongelijkheid. Zwolle werkt pas recent met de Peutermonitor, de data zijn nog niet 100% betrouwbaar. Bron: Peutermonitor gemeente Zwolle.

Weerbaarheid jongeren van 12 - 23 jaar (%)

2021

2023

2026

88

88

gelijk

Percentage jongeren dat voldoende weerbaar is. Weerbaarheid van jongeren is een belangrijke randvoorwaarde voor gelijke kansen. Bron: GGD

Moeite met rondkomen van het huishouden (18+) (%)

2022

2024

2026

17

13

gelijk

Percentage huishoudens dat afgelopen 12 maanden moeite had met rondkomen. Voldoende inkomen is een randvoorwaarde voor kansengelijkheid. Bron: GGD.

Gevoel buiten de samenleving te staan (%)

2022

2024

2026

29

32

gelijk

Percentage dat (zeer) vaak of soms het gevoel heeft wel eens buiten de samenleving te staan. Je onderdeel weten van de samenleving is een belangrijke randvoorwaarde voor gelijke kansen en het kunnen benutten daarvan. Bron GGD.

Regie over eigen leven (%)

2022

2024

2026

89

89

gelijk

Percentage inwoners dat matig of veel regie over eigen leven heeft. Grip hebben op je eigen leven is een belangrijke randvoorwaarde voor gelijke kansen. Bron GGD.

Inwonersvragen Informatiepunt Digitale Overheid (aantal)

2023

2024

2026

302

547

hoger

Totaal aantal inwonersvragen Informatiepunt Digitale Overheid. Bron: Stadkamer (308 in 2024) en Het Werkt Sociaal (239 in 2024)

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Notitie Onderwijskansenbeleid 0-13 jaar, 2021-2026

2021

In samenspraak met de schoolbesturen is de looptijd van de notitie Onderwijskansenbeleid verlengd tot en met 2026. Daarmee is de looptijd gelijkgetrokken met die van de Strategische Onderwijsagenda die eveneens doorloopt tot en met 2026

Uitvoeringsagenda sociale basis jeugd 2024-2026

2024

Deze uitvoeringsagenda beschrijft de acties (zowel lopende alsnog uit te voeren acties) die we inzetten om te werken aan een sterke sociale basis voor jeugdigen en ouders.

Strategische Onderwijsagenda 2022-2026

2022

De strategische onderwijs agenda 2022-2026 is in co-creatie met kinderopvang, onderwijs en maatschappelijke organisaties samengesteld door meerdere interactieve sessies. De titel “Ieder Kind Telt” gaat over kansengelijkheid in het onderwijs en het bieden van optimale ontwikkelkansen. De subtitel “Blijven Leren” gaat over de doorgaande ontwikkellijn, waarbij we in Zwolle altijd blijven ontwikkelen en het heel normaal is dat ook volwassenen bij-, her- en omscholen.

Ontwikkelagenda Passend Onderwijs en Jeugdhulp 2023-2026 (thema 2 Strategische Onderwijsagenda)

2023

Met de ontwikkelagenda passend onderwijs en jeugdhulp geven we uitvoering aan de opgave om alle kinderen en jongeren een doorlopende, flexibele leerlijn en een passende onderwijsplek te bieden en kinderen en jongeren te ondersteunen bij opgroeien en ontwikkelen en ouders bij opvoeden.

Beleidsplan Diversiteit en Inclusie "Omarm het Verschil" 2023-2026

2022

Wij stellen met deze beleidsagenda de volgende drie doelen:

  • We behandelen iedereen gelijkwaardig
  • Iedereen heeft zo zelfstandig mogelijk toegang tot de maatschappij
  • We hebben aandacht voor en acceptatie van elkaars verschillen

Nota lange termijn aanpak opgave Vluchtelingen

2023

In deze nota is opgenomen dat we in Zwolle zoeken naar 2 tot 3 permanente opvanglocaties voor maximaal 600 asielzoekers, operationeel in 2026/2027.

Portefeuillehouder(s)

Michiel van Willigen
Dorrit de Jong
Anja Roelfs

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

  • We richten een afdeling Vluchtelingen op en in.

Lopende activiteiten

Gelijke ontwikkelkansen

  • We voeren de subsidieregeling Peuteropvang en Voorschoolse educatie uit.
  • We voeren de subsidieregeling Gelijke Onderwijskansen van 0-13 jaar uit.
  • We geven subsidie aan Stadkamer voor het uitvoeren van Gelijke kansen op (voor)leesplezier.
  • We verbeteren de toeleiding van peuters uit kwetsbare gezinnen naar de peuteropvang.
  • We verbeteren de overgangen van kinderopvang naar primair onderwijs, van primair naar voortgezet onderwijs en van voortgezet onderwijs naar mbo/hbo.
  • We verbeteren de ondersteuning aan jonge nieuwkomers.
  • We maken de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie meer inzichtelijk.
  • We verbeteren de informatie voor ouders en professionals over activiteiten en mogelijkheden over peuteropvang en voorschoolse educatie.
  • We subsidiëren ondersteuning bij opgroeien en opvoeden:
    • We geven subsidie aan Impluz voor preventie bij jeugd-ggz (geestelijke gezondheidszorg) en THINK op school (platform dat sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen versterkt).
    • We geven subsidie aan Jeugdgezondheidszorg GGD IJsselland om projecten uit te voeren rondom kwetsbare zwangere en (potentiële) ouders, zoals Voorzorg, Peuter in zicht, Nu Niet Zwanger, Centering Parenting en ondersteuning van moeders en kinderen in de opvang.
    • We geven subsidie aan Het Werkt Sociaal voor de coördinatie van het programma Kansrijke Start. Het programma Kansrijke Start stimuleert de gezondheid van een kind in de eerste 1000 dagen door middel van lokale samenwerkingsverbanden van professionals in het medisch en sociaal domein.
    • We geven subsidie aan Het Werkt Sociaal voor stedelijk jeugdwerk en jongerenwerk. Deze subsidie is gericht op (sociaal-emotionele) ontwikkeling en het verbeteren van vaardigheden en talenten van jeugdigen en jongeren. Hierdoor kunnen jeugdigen en jongeren met een afstand tot anderen, onderwijs en/of de arbeidsmarkt makkelijker meedoen aan sociaal-maatschappelijke activiteiten. Verder geven we subsidie aan Het Werkt Sociaal voor de uitvoering van Steunouders, waarbij kwetsbare gezinnen aan steunouders worden gekoppeld.
    • We geven subsidie aan Dimence, De Kern, Het Werkt Sociaal en Trias voor de uitvoering van het Deltion Jongerenteam. In 2025 maken we nieuwe afspraken met Deltion College over de voortzetting en bekostiging van het Deltion Jongerenteam voor de periode 2026-2029.
    • We geven subsidie aan WijZ voor Home-Start, waarbij getrainde vrijwilligers opvoed- en gezinsondersteuning bieden bij alledaagse, lichte opvoedvragen.
    • We geven subsidie aan Humanitas (Match) en Roetz (Join Us) voor het tegengaan van eenzaamheid onder jongeren. Match koppelt kwetsbare jongeren aan een maatje. Die ondersteunt de jongere bij het (her)vinden van zijn plek in de maatschappij. Join Us is gericht op het vergroten van het netwerk en de sociale vaardigheden van jongeren.
    • We geven subsidie aan Stichting Vechterweerd voor het Marietje Kessels project. Dit is een weerbaarheidsproject voor kinderen van groep 7 en 8 van de basisschool.  
  • In 2024-2026 verbreden we de inzet van THINK op school (platform om weerbaarheid en veerkracht van leerlingen te versterken).
    • We breiden tussen 2024 en 2026 het aantal scholen voortgezet onderwijs dat werkt met THINK verder uit.
    • We geven een aantal scholen de kans om over stappen naar de train-de-mentor variant. Hierbij zijn mentoren zelf de trainer, met als voordeel dat de school ook buiten de trainingen volgens de principes van THINK kan werken met (groepen) leerlingen.
    • We ronden in 2026 de pilot THINK op school in het basisonderwijs af en besluiten dan over voortzetting en eventuele uitbreiding.
  • We voeren de Strategische Onderwijsagenda 2023-2026 conform uitvoeringsagenda uit. Het gaat hierbij om de volgende thema’s: de beste ontwikkelingskansen, een passende onderwijsplek, een fijne omgeving om op te groeien.
  • Het studentenbeleid is geactualiseerd, waar bij de activiteiten en toegankelijkheid van studentencafés gericht zijn op gelijkwaardige waardering voor mbo en hbo studenten. De activiteiten zijn gericht op verbinding en worden aantrekkelijk gemaakt voor studenten in het beroepsonderwijs, zie hiervoor ook 2.1.1. Onderwijs en aansluiting met de arbeidsmarkt.

Financiële drempels wegnemen  

  • We geven subsidie aan organisaties die gezinnen met een laag inkomen helpen met bijvoorbeeld vakanties of activiteiten.
  • We geven subsidie aan het Jeugdfonds Sport voor deelname van kinderen en jongeren uit gezinnen met een inkomen tot 130% van het bijstandsniveau.
  • We geven subsidie aan de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) om in hun onderzoek bij kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar gezondheidsproblemen op te merken die te maken (kunnen) hebben met armoede. Wij vragen ook advies hierover aan de GGD.
  • We ondersteunen de organisatie van de stadsdialoog Zwolle Armoedevrij en verzorgen de nieuwsbrief van Zwolle Armoedevrij!
  • We brengen sinterklaas-, kerst- en vakantieactiviteiten voor kinderen bij de doelgroep onder de aandacht.
  • We wijzen ouders, scholen en maatschappelijke partners op de regelingen voor kinderen en jongeren.
  • We zijn betrokken bij de organisatie van financiële spreekuren voor studenten door Op Orde en Deltion College.
  • We geven subsidie aan Op Orde voor het ondersteunen van inwoners met financiële en financieel administratieve vragen. Inwoners kunnen terecht op spreekuren en op afspraak. Zij worden geholpen door sociaal raadslieden en vrijwilligers.

Basisvaardigheden

  • We geven subsidie aan het Taalpunt als expertisecentrum basisvaardigheden.
  • We bieden formele volwasseneneducatie aan via NLtraining voor niet-inburgeringsplichtige volwassen (18+) en inwoners met Nederlands als eerste taal.
  • Samen met partners in de stad zetten we in op:
    • bewustwording van laaggeletterdheid, laaggecijferdheid en geringe digitale vaardigheden;
    • wijzen op het aanbod om hiermee aan de slag te gaan;
    • versterken van het (taal)aanbod (formeel, non-formeel en informeel).
  • Wij geven subsidie aan Stadkamer voor het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).
  • We werken samen met verschillende partners in de werkgroep Brede Aanpak Geletterdheid.

Diversiteit en inclusie

  • We voeren het uitvoeringsplan diversiteit en inclusie uit. Daarmee geven we aandacht aan de volgende thema's: anti-discriminatie, gendergelijkheid, regenboogbeleid, mensenrechten, toegankelijkheid, dialoog over culturele verschillen.
  • We geven subsidie aan Toegankelijk Zwolle voor het bevorderen van bewustwording van inwoners met een (on)zichtbare handicap. Wij stimuleren hun zichtbaarheid en ondernemen actie rondom toegankelijkheid.
  • We geven subsidie aan COC Zwolle om bij te dragen aan een diverse en meer inclusieve samenleving. COC zet in op gelijkwaardigheid en emancipatie, ongeacht seksuele oriëntatie, genderidentiteit of -expressie of geslachtskenmerken.
  • We geven subsidie aan Vizier/Antidiscriminatie.nl voor:
    • de begeleiding en klachtbehandeling voor inwoners die te maken krijgen met discriminatie;
    • preventieactiviteiten zoals coördinatie van de Zwolse Alliantie tegen discriminatie en racisme, voorlichting bij het onderwijs en activiteiten tijdens Orange the World.
  • We werken aan het diversiteit- en inclusiebeleid van de gemeente als werkgever, via het Charter Diversiteit (een initiatief om diversiteit op de werkvloer te stimuleren).
  • We laten zien dat we een regenboogstad zijn. Dat doen we via zichtbare uitingen in de stad en de subsidie voor het Zwolle Pride Festival.
  • We subsidiëren Sportservice Zwolle voor bevordering van acceptatie van lhbtiqa+’ers bij sportverenigingen in samenwerking met de Alliantie Gelijkspelen.
  • We subsidiëren WijZ voor het organiseren van activiteiten ter bevordering van acceptatie en welzijn van regenboogouderen.
  • We nemen deel aan de Hoge Nood app om bekendheid en beschikbaarheid van openbare en toegankelijke toiletten te stimuleren.

Inwonervertegenwoordiging

  • We subsidiëren de Participatieraad voor het geven van gevraagd en ongevraagd advies aan het College. Belangrijke thema’s daarbij zijn:
    • Werk en inkomen
    • Zorg, welzijn en wonen
    • Participatie en leefbaarheid
  • We subsidiëren Zorgbelang voor: Onafhankelijke clientondersteuning. Cliëntondersteuning is onafhankelijk van de gemeente, zorgaanbieders en andere bij het proces betrokken instanties. Een cliëntondersteuner ondersteunt cliënten bij het regelen of verkrijgen van passende zorg en ondersteuning. Cliënten kunnen tevens gebruik maken van cliëntondersteuning bij het onderzoek naar de hulpvraag.
  • Klachtenopvang: Zorgbelang verzorgt de opvang, afhandeling en registratie van de klachten en meldingen over het Wmo-vervoer, leerlingenvervoer, jeugdvervoer en huishoudelijke hulp.   
  • Meldpunt Sociaal Domein: Inwoners kunnen bij het Meldpunt aan een onafhankelijke instantie hun ervaringen rond het Sociaal Domein melden.  
  • Inhoudelijke ondersteuning Participatieraad: De leden van de Participatieraad worden bij hun werk ondersteund door een inhoudelijk ondersteuner.

Vluchtelingen en asielzoekers

  • We realiseren voldoende opvangplekken voor vluchtelingen en Oekraïense ontheemden en voldoende huisvesting van statushouders, conform de wettelijke taakstellingen (i.c. Spreidingswet, taakstelling huisvesting statushouders, Regeling opvang ontheemden Oekraïne)
  • We versterken de basisvaardigheden en kennis van vluchtelingen en ontheemden die (tijdelijk) in Zwolle verblijven, zodat zij optimaal kunnen integreren en participeren in Zwolle.
  • Samen met relevante partners in de stad en regio analyseren we wat nodig is voor integratie en participatie van vluchtelingen, wat al beschikbaar is en hoe we ons aanbod kunnen versterken. De uitgangspunten van de Koers Sociaal Domein zijn hierbij van toepassing.
  • We dragen zorg voor een passend aanbod aan statushouders zodat zij in staat worden gesteld om hun (verplicht) inburgeringstraject zo goed mogelijk te doorlopen (i.c. taalonderwijs, financieel ontzorgen, maatschappelijke begeleiding, arbeidstoeleiding).

Activiteiten waar we mee stoppen

  • MoneyWays is een programma dat financiële educatie biedt aan jongeren in het voortgezet onderwijs, met als doel hen meer financiële kennis bij te brengen. De pilot MoneyWays in Zwolle liep ruim twee jaar en is succesvol afgerond. Jongeren waardeerden het programma met gemiddeld een 6,5–7,4; docenten gaven structureel een 8 of hoger.
  • Het project Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid is afgerond en is geborgd in de werkgroep Brede Aanpak Geletterdheid, waarbij we met meer partners in de stad (naast Stadkamer en Het Werkt Sociaal) werken aan het vraagstuk rondom laaggeletterdheid.
  • We ronden na schooljaar 2024-2025 het programma Samen voor een Stevige Basis af. Op basis van een evaluatie besluiten we samen met de schoolbesturen over geleerde lessen en toepassing daarvan in beleid en uitvoering van scholen en gemeente.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten (x €1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.1.3 Gelijke kansen

26.874

18.355

8.519

0

1.300

7.219

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2026 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten (bedragen x €1.000)

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2024

Resterend krediet

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027 en verder

Regionale aanpak LHBTI

400

324

76

76

Nationaal Programma Onderwijs

3.257

2.220

1.037

1.037

Oekraïne opvang

44.726

32.386

12.340

12.340

Oekraïne leefgeld

4.804

3.497

1.307

1.307

Doorstroomlocaties

4.260

2.821

1.439

1.439

Opvang Meeuwenlaan

1.401

500

901

741

160

Totaal 1.1.3 Gelijke kansen

58.847

41.749

17.099

16.939

160

0

In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21