Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling
We vergroten de zelfredzaamheid van onze inwoners die tijdelijk verblijven in een instelling door passende hulp en ondersteuning te bieden |
---|
Beschrijving
Inwoners die dak- of thuisloos zijn, inwoners met een psychische kwetsbaarheid, inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld en jongeren die specialistische hulp nodig hebben, rekenen op passende ondersteuning. De ondersteuning wordt vooral in de eigen omgeving geregeld. Wanneer dit niet passend of mogelijk is, bieden we (kortdurende) hulp en ondersteuning buiten de thuissituatie; in een instelling, bij een pleeggezin of in een gezinshuis. Soms kan een inwoner door mentale of sociaal-emotionele problemen tijdelijk niet zelfstandig wonen. Beschermd wonen biedt dan een beschermde woonomgeving. We streven ernaar om de ondersteuning zo kort mogelijk te houden, maar zo lang als nodig. De ondersteuning is altijd gericht op de terugkeer naar thuis. Bij jeugdhulp is terugkeer naar huis niet altijd mogelijk en wordt toegewerkt naar een zo thuis mogelijke situatie. Het lukt onze inwoners niet altijd om op eigen kracht een dak boven hun hoofd te vinden. Dan zorgen we voor toegankelijke, passende en veilige opvang en begeleiding. Daarbij willen we de opvang zo kort mogelijk houden. We werken vanuit het ‘wonen eerst’ principe waarbij we zo snel mogelijk toewerken naar een eigen woonplek, maatschappelijk herstel, meedoen en zelfredzaamheid. We willen dreigende dakloosheid eerder signaleren en eerder op ingrijpen. Bijvoorbeeld dat niemand uit huis of een verblijfinstelling wordt gezet zonder passende huisvesting. Soms bedreigt geweld de thuissituatie. We willen huiselijk geweld, ouderenmishandeling en kindermishandeling zoveel mogelijk voorkomen en verminderen. We proberen de schade te beperken en herhaling voorkomen. Dat doen we door naar het hele gezin te kijken en niet het probleem van één persoon op te lossen. Zo doorbreken we de overdracht van geweld van generatie op generatie. Als kinderen ernstig bedreigd worden in hun ontwikkeling als gevolg van onveilige situaties, kan jeugdbescherming of jeugdreclassering nodig zijn. De benodigde hulp wordt door de kinderrechter bepaald en is verplicht. De gecertificeerde instellingen voeren dit uit. Zodra het gaat over geweld, uithuisplaatsing, beschermd wonen of reclassering, dan zijn vaak veel partijen betrokken. We willen dat deze partijen beter samenwerken, met het belang van de inwoner en zijn of haar toekomstkansen voorop. |
---|
Indicatoren
Indicator | Verleden | Heden | Toekomst |
---|---|---|---|
Huiselijk geweld en kindermishandeling (aantal) | 2022 | 2024 | 2026 |
2332 | 2492 | 2450 | |
Aantal meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: Veilig Thuis. | |||
Beschermd wonen Zwolle (aantal) | 2022 | 2024 | 2026 |
500 | 424 | 400 | |
Aantal afgegeven indicaties voor beschermd wonen en begeleid wonen. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: GGD en gemeente Zwolle. | |||
Wachtenden beschermd wonen Zwolle (aantal) | 2022 | 2024 | 2026 |
133 | 108 | 131 | |
Aantal wachtenden op wachtlijst voor beschermd- en begeleid wonen Zwolle. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: GGD. Peildatum 1 juli van het betreffende jaar. | |||
Jeugdhulp met verblijf (aantal) | 2022 | 2024 | 2026 |
599 | 509 | lager | |
Aantal bezette plekken Jeugdhulp met verblijf. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: Gemeente Zwolle. | |||
Maatschappelijke opvang Zwolle (aantal) | 2022 | 2024 | 2026 |
163 | 142 | 150 | |
Aantal aanmeldingen van dak- en thuislozen voor maatschappelijke opvang. Het gaat hierbij niet om unieke personen. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: GGD. | |||
Overlast mensen met verward of onbegrepen gedrag (%) | 2022 | 2024 | 2026 |
2 | 7 | 5 | |
Percentage bewoners dat aangeeft dat overlast door mensen met verward of onbegrepen gedrag vaak voorkomt in de eigen buurt. We streven ernaar dat dit percentage in de toekomst afneemt. Bron: Buurt-voor-Buurt Onderzoek. |
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
Regiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen en maatschappelijke ontwikkeling 2023-2032 | |
Deze regiovisie (2022 - 2032) beschrijft hoe de gemeenten in de regio IJssel-Vecht samen willen werken om er voor te zorgen dat inwoners in de regio die zijn aangewezen op beschermd wonen en maatschappelijke opvang de juiste ondersteuning krijgen. De regiovisie is een visie op hoofdlijnen, richtinggevend en agenderend. | |
Dit betreft het beoordelingskader beschermd wonen voor de regio IJssel-Vecht. Het beoordelingskader wordt regionaal toegepast door de toegangen van de acht gemeenten in de regio IJssel-Vecht om tot een juiste afweging te komen voor het toekennen van de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen. |
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
Cirkel van geweld doorbreken
Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf
Maatschappelijke opvang
|
---|
Lopende activiteiten
Cirkel van geweld doorbreken
Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf
Beschermd wonen
Maatschappelijke opvang
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
Niet van toepassing. |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten (x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling | 124.506 | 5.973 | 118.533 | 0 | 0 | 118.533 |
In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .