Programma's

1. Samen sterk in Zwolle

Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling

We vergroten de zelfredzaamheid van onze inwoners die tijdelijk verblijven in een instelling door passende hulp en ondersteuning te bieden

Beschrijving

Inwoners die dak- of thuisloos zijn, inwoners met een psychische kwetsbaarheid, inwoners die te maken hebben met huiselijk geweld en jongeren die specialistische hulp nodig hebben, rekenen op passende ondersteuning. De ondersteuning wordt vooral in de eigen omgeving geregeld. Wanneer dit niet passend of mogelijk is, bieden we (kortdurende) hulp en ondersteuning buiten de thuissituatie; in een instelling, bij een pleeggezin of in een gezinshuis.

Soms kan een inwoner door mentale of sociaal-emotionele problemen tijdelijk niet zelfstandig wonen. Beschermd wonen biedt dan een beschermde woonomgeving. We streven ernaar om de ondersteuning zo kort mogelijk te houden, maar zo lang als nodig. De ondersteuning is altijd gericht op de terugkeer naar thuis. Bij jeugdhulp is terugkeer naar huis niet altijd mogelijk en wordt toegewerkt naar een zo thuis mogelijke situatie.

Het lukt onze inwoners niet altijd om op eigen kracht een dak boven hun hoofd te vinden. Dan zorgen we voor toegankelijke, passende en veilige opvang en begeleiding. Daarbij willen we de opvang zo kort mogelijk houden. We werken vanuit het ‘wonen eerst’ principe waarbij we zo snel mogelijk toewerken naar een eigen woonplek, maatschappelijk herstel, meedoen en zelfredzaamheid. We willen dreigende dakloosheid eerder signaleren en eerder op ingrijpen. Bijvoorbeeld dat niemand uit huis of een verblijfinstelling wordt gezet zonder passende huisvesting.

Soms bedreigt geweld de thuissituatie. We willen huiselijk geweld, ouderenmishandeling en kindermishandeling zoveel mogelijk voorkomen en verminderen. We proberen de schade te beperken en herhaling voorkomen. Dat doen we door naar het hele gezin te kijken en niet het probleem van één persoon op te lossen. Zo doorbreken we de overdracht van geweld van generatie op generatie.   
We organiseren de aanpak van huiselijk geweld zo lokaal mogelijk in de eigen omgeving (ambulant) en met het eigen netwerk van betrokkenen. Hierdoor is opvang of uithuisplaatsing voor jeugdigen minder vaak nodig. Waar nodig gebruiken we de deskundigheid van Veilig Thuis.

Als kinderen ernstig bedreigd worden in hun ontwikkeling als gevolg van onveilige situaties, kan jeugdbescherming of jeugdreclassering nodig zijn. De benodigde hulp wordt door de kinderrechter bepaald en is verplicht. De gecertificeerde instellingen voeren dit uit.

Zodra het gaat over geweld, uithuisplaatsing, beschermd wonen of reclassering, dan zijn vaak veel partijen betrokken. We willen dat deze partijen beter samenwerken, met het belang van de inwoner en zijn of haar toekomstkansen voorop.

Indicatoren

Indicator

Verleden

Heden

Toekomst

Huiselijk geweld en kindermishandeling (aantal)

2022

2024

2026

2332

2492

2450

Aantal meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: Veilig Thuis.

Beschermd wonen Zwolle (aantal)

2022

2024

2026

500

424

400

Aantal afgegeven indicaties voor beschermd wonen en begeleid wonen. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: GGD en gemeente Zwolle.

Wachtenden beschermd wonen Zwolle (aantal)

2022

2024

2026

133

108

131

Aantal wachtenden op wachtlijst voor beschermd- en begeleid wonen Zwolle. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: GGD. Peildatum 1 juli van het betreffende jaar.

Jeugdhulp met verblijf (aantal)

2022

2024

2026

599

509

lager

Aantal bezette plekken Jeugdhulp met verblijf. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: Gemeente Zwolle.

Maatschappelijke opvang Zwolle (aantal)

2022

2024

2026

163

142

150

Aantal aanmeldingen van dak- en thuislozen voor maatschappelijke opvang. Het gaat hierbij niet om unieke personen. We streven ernaar dat dit aantal in de toekomst afneemt. Bron: GGD.

Overlast mensen met verward of onbegrepen gedrag (%)

2022

2024

2026

2

7

5

Percentage bewoners dat aangeeft dat overlast door mensen met verward of onbegrepen gedrag vaak voorkomt in de eigen buurt. We streven ernaar dat dit percentage in de toekomst afneemt. Bron: Buurt-voor-Buurt Onderzoek.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Regiovisie IJssel-Vecht beschermd wonen en maatschappelijke ontwikkeling 2023-2032

Deze regiovisie (2022 - 2032) beschrijft hoe de gemeenten in de regio IJssel-Vecht samen willen werken om er voor te zorgen dat inwoners in de regio die zijn aangewezen op beschermd wonen en maatschappelijke opvang de juiste ondersteuning krijgen. De regiovisie is een visie op hoofdlijnen, richtinggevend en agenderend.

Beoordelingskader beschermd wonen Regio IJssel-Vecht

Dit betreft het beoordelingskader beschermd wonen voor de regio IJssel-Vecht. Het beoordelingskader wordt regionaal toegepast door de toegangen van de acht gemeenten in de regio IJssel-Vecht om tot een juiste afweging te komen voor het toekennen van de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen.

Portefeuillehouder(s)

Dorrit de Jong

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

Cirkel van geweld doorbreken

  • Wij voeren de nieuwe Regiovisie Huiselijk Geweld IJsselland 2025 – 2028 uit.
  • We voeren de aanpak KansRijk in. Dit is een preventieve aanpak voor jongeren die dreigen af te glijden in het plegen van strafbare feiten.

Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf  
Beschermd wonen

  • We versterken de samenwerking met onze woningbouwcorporaties ten behoeve van het vergroten van passende woningtoewijzing. Hierbij sluiten we aan bij de Urgentieverordening en de fair-share afspraken die we met de regio West-Overijssel maken.

Maatschappelijke opvang

  • We zetten in op voldoende en passende woonplekken voor jongeren die (herhaaldelijk) dak- of thuisloos zijn door realisatie van een jongerenhuis en verder inbedden van Housing First voor jongeren.  
  • We verkennen hoe we de zorg en opvang aan dakloze mensen met een langdurige en/of intensieve zorgvraag passender kunnen maken
  • We onderzoeken of de activiteiten voor de activering en daginvulling voor mensen die dak- en thuisloos zijn nog effectief en toekomstbestendig is
  • We versterken de samenwerking met onze woningbouwcorporaties ten behoeve van het vergroten van passende woningtoewijzing. Hierbij sluiten we aan bij de Urgentieverordening en de fair-share afspraken die we met de regio West-Overijssel maken.

Lopende activiteiten

Cirkel van geweld doorbreken

  • We voeren een Multi Disciplinaire Aanpak voor ernstig geweld (MDA++) uit voor structureel en acuut onveilige situaties. Hierbij werken we samen met experts als de problemen niet op de gebruikelijke manier verholpen kunnen worden.  
  • We gaan door met de aanpak van mensenhandel. We verbeteren de samenwerking rond dit thema in Zwolle en de regio IJsselland. Dit doen we door de inzet van een zorgcoördinator mensenhandel voor de regio IJsselland.  
  • We geven subsidie aan opvangvoorzieningen voor slachtoffers van huiselijk geweld in de regio IJsselland. We zorgen voor de kwaliteit en voortgang hiervan.  
  • We bieden opvang aan mannelijke slachtoffers van huiselijk geweld, waaronder slachtoffers van eerwraak of ernstige bedreiging. Dit doen we vanuit een extra bijdrage van het Rijk. Landelijk zijn er zes locaties voor deze vorm van opvang. In IJsselland worden zes plekken voor mannen gerealiseerd.  
  • Meldingen bij Veilig Thuis worden eerst beoordeeld (Veiligheidsbeoordeling). Daarna begint Veilig Thuis een vervolgtraject en handelt onderzoeken af binnen de wettelijke termijnen. Hiervoor ontvangt Veilig Thuis subsidie vanuit de gemeente Zwolle als centrumgemeente voor de regio IJsselland.
  • We voeren het Centrum Seksueel Geweld Zwolle uit voor IJsselland en de regio Noordoost Gelderland.  
  • Op basis van een regionale startfoto Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming IJsselland is in 2025 een tweejarige pilot Veilig Samenspel gestart binnen het Sociaal Wijkteam en in samenwerking met de regionaal werkende partners Veilig Thuis, de Gecertificeerde Instellingen, RvdK, Kadera in situaties van onveilige casuïstiek. Deze pilot wordt gecontinueerd in 2026. Het streven is hierbij om samen met het gezin en via een systeemgerichte benadering oplossingen te vinden in bestaanszekerheid en/of gericht op het bevorderen van de ontwikkeling. We willen zoveel mogelijk voorkomen dat onder toezichtstelling nodig is en/of uithuisplaatsing van kinderen.

Duurzaam herstel na tijdelijke ondersteuning in een verblijf
Jeugd

  • Ook in 2026 wordt uitvoering gegeven aan de landelijke beweging Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming. Centraal hierin staat de ondersteuning, hulp en bescherming bij (acuut of structureel) onveilige situaties. De ontwikkeling is gericht op de pijlers eenvoudig, rechtsbeschermend en transparant, lerend en gezinsgericht. Binnen de regio IJsselland worden verbeteringen ingevoerd.
  • De Regionale Serviceorganisatie Jeugd IJsselland voert in opdracht van de gemeenten in IJsselland de jeugdhulp uit. De werkzaamheden bestaan in dit kader uit inkoop, monitoring en contractmanagement van jeugdhulp met verblijf en gesloten jeugdhulp.  
  • Gedurende de periode 2023 t/m 2030 hebben we binnen de regio IJsselland afspraken gemaakt en vastgesteld in een regionaal Transformatieconvenant. Samen met aanbieders ontwikkelen we kleinschalige en gezinsgerichte woonruimtes en dringen we het aantal gedwongen uithuisplaatsingen terug. We werken hierin regionaal samen met gemeenten en aanbieders die aangesloten zijn bij het Transformatieconvenant.  
  • We verbeteren de doorstroming voor jongeren vanaf 18 jaar die uitstromen uit jeugdhulp met verblijf, en die nog ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld binnen beschermd thuis.   

Beschermd wonen

  • We voeren de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022-2032 uit van de regio IJssel-Vecht.  
  • We coördineren en geven uitvoering aan de regionale samenwerking op het gebied van beschermd wonen aan de hand van de centrumregeling Regionale samenwerking beschermd wonen – maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht 2025.
  • We coördineren en geven uitvoering aan het bieden van opvang en ondersteuning aan inwoners in verblijf. Dat doen we via de bestaande gecontracteerde voorzieningen.
  • We geven uitvoering aan de beweging Naar een beschermd thuis in de regio IJssel-Vecht door in te zetten op dat elke gemeente in de regio IJssel-Vecht zorgt voor een aanbod van ondersteuningsvormen die bijdragen aan de ambitie om zo lang mogelijk thuis en zo snel mogelijk weer naar huis te kunnen. Hierbij wordt ingezet op:
    • Het bevorderen van de regionale samenwerking ten behoeve van de doordecentralisatie beschermd wonen.
    • Het regionaal stoppen van het product begeleid wonen per 1 juli 2026.
    • De afbouw van de regionale wachtlijst beschermd wonen.
  • We voeren de toegang voor beschermd wonen lokaal uit.
  • De doordecentralisatie van beschermd wonen per 1 januari 2026 is wederom uitgesteld. Dit houdt in dat we blijven monitoren, zowel financieel als inhoudelijk.
  • We onderzoeken de mogelijkheid voor een (centrale) uitstroomlijst voor inwoners.
  • Wij voeren de Overeenkomst overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen regio Noord-Veluwe uit.  

Maatschappelijke opvang

  • We voeren de Regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2022-2032 uit van de regio IJssel-Vecht.  
  • We coördineren en geven uitvoering aan de regionale samenwerking op het gebied van maatschappelijke opvang aan de hand van de centrumregeling Regionale samenwerking beschermd wonen – maatschappelijke opvang regio IJssel-Vecht 2025.
  • We geven subsidie aan maatschappelijke opvangvoorzieningen in de regio IJssel-Vecht. We zorgen voor de kwaliteit, voortgang en toegang hiervan. We verwerken de aanbevelingen om de opvangvoorzieningen via subsidie of middels inkoop te financieren en passen de subsidieregeling/ inkoopafspraken hierop aan.
  • We bieden opvang en ondersteuning aan inwoners zonder verblijf. Dat doen we via bestaande voorzieningen (OOMZ van het Leger des Heils).
  • We geven uitvoering aan het Uitvoeringsplan Maatschappelijke Opvang regio IJssel-Vecht. De activiteiten hieruit zijn opgesplitst in activiteiten die:  
    • dakloosheid voorkomen;  
    • opvang en uitstroom naar regiogemeenten bevorderen;  
    • voor een passend woonaanbod, inzetten op Wonen eerst;  
    • voor passende ondersteuning;  
    • om inzet van ervaringsdeskundigheid en -kennis te versterken.
  • We jagen in de regionale samenwerking met de omliggende gemeenten transformatie in de maatschappelijke opvang aan; in het verlengde van de (decentralisatie)beweging beschermd thuis. Daarbij beogen we een verschuiving van opvang naar wonen en van regionale naar meer lokale verantwoordelijkheden.   
  • We gaan de uitkomsten van de Ethos-telling - een inventarisatie naar (verborgen) dak- en thuisloosheid – verwerken om de aanpak van dak- en thuisloosheid te verbeteren met meer aandacht voor preventie.
  • Vanuit het regionale uitvoeringsplan Maatschappelijke Opvang, zetten wij voor Gemeente Zwolle in op het verbeteren van bestaande initiatieven en het opzetten van nieuwe initiatieven. Denk hierbij aan het verbeteren van het proces briefadressen.
  • We onderzoeken of de opvangcapaciteit voldoende is vanwege de toegenomen vraag en bezetting, in het bijzonder in de winterperiode, en zetten daarbij in op preventie en wonen eerst.

Activiteiten waar we mee stoppen

Niet van toepassing.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten (x €1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 1.3.1 Tijdelijk verblijf in een instelling

124.506

5.973

118.533

0

0

118.533

In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21