Doel 5.1.2 Gezond milieu
We verminderen gezondheidsrisico’s die samenhangen met luchtkwaliteit, geluid en omgevingsveiligheid |
---|
Beschrijving
We streven naar het beschermen, bevorderen en faciliteren van een betere gezondheid van alle bewoners en bezoekers van Zwolle. Een gezonde leefomgeving is daarvoor een belangrijke randvoorwaarde. Een gezonde leefomgeving nodigt uit tot gezond gedrag, stimuleert beweging en ontmoeting en beschermt tegen gezondheidsrisico's. Een slechte luchtkwaliteit of een hoge geluidbelasting vormen een risico voor de gezondheid. Ook brengen het transport en opslaan van en het werken met gevaarlijke stoffen risico’s met zich mee. Met goede afwegingen en beleid verminderen we de gezondheidsrisico’s voor onze inwoners en draagt de leefomgeving bij aan een gezonde stad. Een belangrijk deel van de milieutaken is belegd bij Omgevingsdienst IJsselland (ODIJS). Dit is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst-Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle en de provincie Overijssel. |
---|
Indicatoren
Indicator | Verleden | Heden | Toekomst |
---|---|---|---|
Geluidoverlast door verkeer (%) | 2022 | 2024 | 2026 |
16 | 17 | Lager | |
Percentage inwoners in Zwolle dat aangeeft overlast te ervaren door verkeer. Bron: Gemeente Zwolle. | |||
Knelpuntlocaties vanwege geluid langs gemeentelijke wegen (aantal) | 2017 | 2022 | 2027 |
geen data | 224 | Minder | |
In het kader van EU-richtlijn Omgevingslawaai stelt de gemeente Zwolle elke 5 jaar geluidbelastingkaarten vast. Hierop is aangegeven hoe de objectieve geluidsituatie is vanwege wegverkeer, railverkeer en industrielawaai. In vervolg op de geluidkartering stelt het college van B&W een actieplan vast voor de gemeentelijke wegen. Hiervoor wordt het aantal knelpuntlocaties langs gemeentelijke wegen bepaald. 1 locatie = 1 woning of andere geluidgevoelige bestemming waar de geluidbelasting hoger is dan 65 dB. De data uit de vorige kartering (2017) zijn niet representatief, omdat de door de EU voorgeschreven rekenmethodiek is gewijzigd. Bron: Gemeente Zwolle | |||
Luchtkwaliteit | - | - | - |
- | - | - | |
Voor de begroting 2026 is voor het thema luchtkwaliteit nog geen indicator opgenomen. Landelijk zijn er indicatoren voor gezonde leefomgeving in ontwikkeling, waaronder luchtkwaliteit. TNO en RIVM werken hieraan. Wij willen graag aansluiten bij deze ontwikkeling. | |||
Kwetsbare bestemmingen binnen 10-6 risico-contour (aantal) | 2023 | 2024 | 2026 |
0 | 0 | 0 | |
kwetsbare bestemmingen, zoals woningen mogen zich niet bevinden binnen de 10-6 risicocontour van activiteiten, opslag en hoofdtransportassen met gevaarlijke stoffen. Bron: Gemeente Zwolle. | |||
ODIJS: uitvoering gemaakte afspraken over VTH en advies (%) | 2023 | 2024 | 2026 |
85 | 93,4 | >95 | |
Omgevingsdienst IJsselland (ODIJS) monitort urenbesteding en aantal gerealiseerde producten. ODIJS maakt ieder jaar een jaarverslag waarin de resultaten van het afgelopen jaar worden vergeleken met het voor dat jaar opgestelde uitvoeringsprogramma en de daarop gebaseerde individuele jaaropdracht per deelnemer. Bron: jaarverslag ODIJS |
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
2021 | |
In het najaar 2025 wordt er naar verwachting door de Raad een aanvulling op de omgevingsvisie vastgesteld. | |
2018 | |
In het kader van de EU-richtlijn Omgevingslawaai stelt de gemeente Zwolle elke 5 jaar geluidbelastingkaarten vast. Hierop is aangegeven hoe de objectieve geluidsituatie is vanwege wegverkeer, railverkeer en industrielawaai. In vervolg op de geluidkartering stelt het college van B&W een actieplan vast voor de gemeentelijke wegen. In het najaar 2025 wordt er naar verwachting het nieuwe Actieplan vastgesteld. | |
Gebiedsgericht beleidskader externe veiligheid | 2009 |
Link naar deze nota is binnen ibabs niet beschikbaar. Het beleidskader is openbaar en kan worden opgevraagd bij het team milieuplanologie. | |
Regionaal uniform beleid voor de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving | 2024 |
Milieutaken Omgevingsdienst IJsselland |
Portefeuillehouder(s)
Arjan Spaans
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
|
---|
Lopende activiteiten
Omgevingsdienst IJsselland (ODIJS)
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
Niet van toepassing. |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten (x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 5.1.2 Gezond milieu | 2.862 | 0 | 2.862 | 0 | 0 | 2.862 |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2026 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten (bedragen x €1.000) | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2024 | Resterend krediet | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
Geluidsanering | 1.105 | 708 | 397 | 397 | ||
Airport Lelystad | 156 | 125 | 31 | 31 | ||
Totaal doelnummer + korte naam van doel | 1.261 | 833 | 428 | 428 | 0 | 0 |
In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .