Programma's

6. Betrouwbare overheid

Doel 6.4.3 Informatievoorziening

Onze informatievoorziening is solide en draagt bij aan de digitale transformatie

Beschrijving

We investeren in mensen, kennis en technologie om de digitale transformatie van de organisatie blijvend te ondersteunen. Er is een breed besef in de organisatie dat data, digitale vaardigheden en opkomende toepassingen zoals kunstmatige intelligentie steeds bepalender zijn voor onze maatschappelijke en organisatorische slagkracht. Een robuuste en betrouwbare informatievoorziening vormt hiervoor de stevige basis, zodat continuïteit en beveiliging van gegevens en dienstverlening gewaarborgd blijven. De groei van data en AI biedt daarnaast kansen voor betere voorspellende analyses, doelgerichtere dienstverlening en effectievere samenwerking met maatschappelijke partners.

Tegelijkertijd vraagt dit om een zorgvuldige balans tussen innovatie, ethiek en privacy, zodat het vertrouwen van inwoners in de gemeente behouden en versterkt wordt. Een nieuwe digitale strategie (2025) geeft richting aan dit proces en biedt handvatten om technologie verantwoord en waardevol in te zetten. Centraal hierbij staat dat data en informatie niet alleen ondersteunend zijn, maar steeds meer een strategische rol krijgen in besluitvorming en uitvoering. Om dit mogelijk te maken investeren we in het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en nieuwe functies rond data en digitale vraagstukken. Deze inzet zorgt ervoor dat onze partners en inwoners blijvend kunnen vertrouwen op de digitale dienstverlening van Zwolle en borgt dat de gemeente haar regierol blijft vervullen in de informatiesamenleving.

Kaderstellende nota('s)

Beleidsdocument

Vastgesteld

Portefeuillehouder(s)

Paul Guldemond

Activiteiten

Nieuwe activiteiten

  • Algoritmeregister - Over de toepassing van algoritmes en de (ethische) weging ervan, willen we transparant zijn naar inwoners. Daarom is Zwolle in 2025 aangesloten bij het nationale algoritmeregister. Daar publiceren we vanaf 2025 alle risicovolle en impactvolle algoritmes. De inventarisatie voor deze algoritmes is gestart. En een algoritmeboard is inmiddels opgericht om de besluiten over publicatie te nemen. We verwachten begin 2026 voor de eerste algoritmes een besluit over publicatie te nemen.
  • Data Rollen - Datagedreven werken is een speerpunt voor Zwolle. Om data effectief, veilig en verantwoord te benutten, zijn specifieke datafuncties nodig. We voorzien een grote hoeveelheid extra/nieuw werk op ons afkomen in de toekomst. Mede door groeiende inzet op het gebied van AI en procesautomatisering worden aanvullende eisen gesteld aan de hoeveelheid en kwaliteit van onze data. Daarom hebben we nieuwe functies nodig om onze datastromen te sturen en beheersen.
  • Digitale weerbaarheid - Met het toenemende belang van onze digitale middelen neemt ook het risico op incidenten toe. Onder de noemer digitale weerbaarheid (ook wel digitale veiligheid) verstaan we zowel de weerbaarheid van onze gemeente als de weerbaarheid in de gemeente Zwolle. In samenwerking met team Veiligheid zetten we daarom stappen op het gebied van versterking op beide vlakken.

Lopende activiteiten

  • Uitbreiding informatiebeheer - We willen een moderne, efficiënte en transparante informatiehuishouding realiseren die niet alleen voldoet aan wettelijke eisen maar ook de kwaliteit van dienstverlening en interne processen verbetert. Er wordt steeds meer gewerkt in netwerken en op uiteenlopende platforms, zowel binnen de overheid als in interactie met burgers en ondernemers. De stroom aan informatie maakt de informatiehuishouding moeilijker te beheersen en op orde te houden. Op basis van een risico gebaseerde aanpak en met nieuw op te stellen informatiebeheerplannen werken we aan de verbetering van onze archieven.
  • Digitale strategie doorontwikkeling - In 2025 hebben we een nieuwe digitale strategie Zwolle opgeleverd. Deze strategie richt zich niet alleen op inhoudelijk strategische keuzes maar stelt ook een wendbare aanpak voor die zorgt voor continue strategische afwegingen in de organisatie. We blijven hier in investeren om deze werkwijze verder te consolideren in de organisatie.
  • Beyond23 - Het programma Beyond23 richt zich op het ontwikkelen van een eigentijdse digitale dienstverleningsoplossing voor gemeenten, gebaseerd op de landelijke Common Ground-principes. Dit programma vervangt de huidige e-Suite software en omvat zowel technische vernieuwingen als organisatorische veranderingen, zodat gemeenten flexibel en toekomstbestendig kunnen blijven inspelen op maatschappelijke behoeften. De voortzetting van het programma Beyond23 in de begroting is essentieel voor het waarborgen van de continuïteit en innovatie van de digitale dienstverlening in Zwolle.

Activiteiten waar we mee stoppen

  • Ondersteuning vervanging financieel systeem - Op 1 januari 2026 nemen we ons nieuwe financiële systeem in gebruik. Hier is meer dan een jaar aan voorbereiding vooraf gegaan gezien de grootte en complexiteit van de verandering. Het oude OneWorld heeft meer dan 30 jaar gewerkt voor onze gemeente en was aan vernieuwing toe. De overgang is zorgvuldig voorbereid en omvat nog een periode van nazorg.
  • Programma Datagedreven werken - Het programma Datagedreven Werken wordt beëindigd, omdat de organisatie grote stappen heeft gezet richting een cultuur waarin data een vanzelfsprekend hulpmiddel is bij sturing, uitvoering en besluitvorming. Dankzij het programma beschikken we nu over meer kennis, vaardigheden en infrastructuur om op een structurele en effectieve manier met data te werken. Data is daarmee niet langer een projectmatig onderwerp, maar een integraal onderdeel van onze dagelijkse werkzaamheden en strategische processen. Het belang van data blijft groeien en zal mede door uitbreiding van data-teams steeds meer gebruikt worden.
  • Extra inzet Enterprise Architectuur - Mede door het uitbreiden van het informatie-architectenteam beëindigen we de extra inzet hierop. Het stevige fundament staat waarbij vaardigheden en onze gereedschapskist zijn uitgebreid. Dit was onder andere zichtbaar in de IDEA-plaat voor Nederlandse gemeenten waar Zwolle een voortrekkersrol in heeft gehad. Door het krijgen van overzicht is ons inzicht vergroot waardoor we beter kunnen bepalen waar IV-inzet noodzakelijk is.

Overzicht baten en lasten

In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.

Overzicht baten en lasten (x €1.000)

Lasten

Baten

Saldo

Toevoeging aan reserves

Onttrekking aan reserves

Geraamd resultaat

Doel 6.4.3 Informatievoorziening

22.746

0

22.746

247

300

22.693

Overzicht kredieten

Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2025 voorgestelde kredieten.

Overzicht kredieten (bedragen x €1.000)

Omvang krediet

Gerealiseerd tot en met 2024

Resterend krediet

Raming 2025

Raming 2026

Raming 2027 en verder

Werkplekhardware 23/24

250

250

250

Totaal 6.4.3 Informatievoorziening

250

0

250

250

0

0

In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21