Doel 2.1.2 Arbeidsparticipatie
Inwoners die kunnen werken, worden ondersteund om naar eigen vermogen aan het werk te gaan |
---|
Beschrijving
We willen dat iedere inwoner die kan werken, naar vermogen meedoet op de arbeidsmarkt. Om dit te realiseren, bieden we ondersteuning aan inwoners die dat nodig hebben om toe te werken naar (betaald) werk. Dit kan zelfstandig ondernemerschap zijn of een betaalde baan. Voor inwoners met een arbeidsbeperking en/of grote afstand tot de arbeidsmarkt kunnen we verschillende instrumenten inzetten. Denk hierbij aan Loonkostensubsidie of Beschut Werk. We helpen inwoners door hen te ondersteunen in het ontwikkelen van (arbeids)vaardigheden en het opbouwen van een netwerk. Wanneer de afstand tot de arbeidsmarkt kleiner is, zetten we onder andere Tiem in, ons sociaal werk- en ontwikkelbedrijf dat mensen in de bijstand helpt om weer aan werk te komen. Tiem biedt beschutte werkplekken en werkervaringsplaatsen, en schakelt met andere werkgevers wanneer dit nodig is voor een passende arbeidstoeleiding. In de regionale Human Capital Agenda maken we afspraken om mensen die zich willen omscholen, de mogelijkheden te bieden om dat te doen wanneer dat nodig is. Statushouders behoren tot de groep bijstandsgerechtigden die extra ondersteuning nodig hebben om volwaardig deel uit te maken van de arbeidsmarkt en de Zwolse samenleving. Deze ondersteuning bieden we door begeleiding naar werk, de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP), de B1-route en de Zelfredzaamheidsroute (Z-route). |
---|
Indicatoren
Indicator | Verleden | Heden | Toekomst |
---|---|---|---|
Bijstandsuitkeringen (aantal) | 2024 | 2025 | 2028 |
3626 | 3741 | Lager | |
Het aantal bijstandsuitkeringen. Bron: gemeente Zwolle | |||
Aantal bijstandsuitkeringen langer dan 5 jaar (aantal) | 2024 | 2025 | 2028 |
Niet bekend | 1898 | Lager | |
Aantal bijstandsuitkeringen die langer dan 5 jaar lopen. Bron: gemeente Zwolle | |||
Loonkostensubsidie (aantal) | 2024 | 2025 | 2026 |
340 | 381 | Hoger | |
Totaal aantal verstrekte loonkostensubsidies. Bron: gemeente Zwolle/Tiem | |||
Beschut werk (aantal) | 2024 | 2025 | 2026 |
75 | 85 | Hoger | |
Totaal aantal indicaties beschut werk. Bron: Tiem | |||
Bijstandsdichtheid (percentage) | 2022 | 2024 | 2028 |
6,6 | 6,9 | Lager | |
Huishoudens in bijstand gedeeld door alle huishoudens 18-65 jaar. Bron: Divosa Benchmark |
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
2021 | |
De Wet Inburgering uit 2021 beschrijft onder andere:
| |
2014 | |
De Participatiewet regelt dat mensen met arbeidsvermogen maar zonder werk een bijstandsuitkering kunnen krijgen en ondersteunt hen bij het vinden van werk. Het doel is om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen, ook degenen met een arbeidsbeperking, door middel van verschillende vormen van ondersteuning en subsidies. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van deze wet, waaronder het verstrekken van bijstand en het bieden van re-integratietrajecten. | |
2023 | |
Iedere inwoner in de arbeidsmarktregio Zwolle die van een uitkering afhankelijk is om in het bestaansminimum te voorzien en die zijn of haar baankansen wil vergroten, krijgt advies en ondersteuning (werkzoekendendienstverlening). Hierdoor bouwen we aan de grootste mogelijke baankans voor onze inwoners en de grootst mogelijke kandidaat kans voor onze werkgevers. Het wettelijke kader voor deze activiteiten is het door de deelnemende gemeenten en UWV vastgestelde Uitvoeringsplan SUWI 2023 – 2024. Er wordt op dit moment gewerkt aan een vernieuwd Uitvoeringsplan arbeidsmarkt 2025 Regio Zwolle, maar deze is nog niet vastgesteld door de Regio en de gemeenten. | |
2024 | |
Met de Koers Sociaal Domein 2024-2030 streven we naar een inclusieve samenleving met gelijke kansen en bestaanszekerheid voor iedereen, voortbouwend op de bestaande aanpak. We richten ons op sterke sociale verbanden, verkleinen van kansenverschillen, en bevorderen van een gezonder en actiever leven. Belangrijke principes zijn verschuivingen in het sociaal domein van apart naar gewoon, deelprobleem naar totaaloplossing, zorgen voor naar zorgen dat, en individuele zorg naar samenbrengen van vragen. | |
2024 | |
De visie op arbeidsparticipatie en arbeidsmarktbeleid beschrijft de uitgangspunten en doelen, die de gemeente Zwolle de komende periode wil hanteren op het gebied van arbeidsparticipatie en arbeidsmarktbeleid. In deze visie ligt de focus op naar eigen vermogen meedoen in de arbeidsmarkt. | |
Uitvoeringsagenda Arbeidsparticipatie en arbeidsmarkt 2025 – 2028 | 2025 |
De uitvoeringsagenda Arbeidsparticipatie en arbeidsmarkt beschrijft de acties die we de komende jaren gaan doen, om invulling te geven aan onze visie. Met deze uitvoeringsagenda werken we de komende vier jaar intensief samen met ketenpartners, onderwijs, en werkgevers aan een inclusieve arbeidsmarkt en aan een toekomst waarin iedereen mee kan doen. |
Portefeuillehouder(s)
Dorrit de Jong
Paul Guldemond
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
|
---|
Lopende activiteiten
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
|
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten (x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 2.1.2 Arbeidsparticipatie | 31.337 | 3.031 | 28.306 | 0 | 150 | 28.156 |
Overzicht kredieten
Het overzicht kredieten geeft een totaalbeeld van de lopende (reeds vastgestelde) projectkredieten en de als onderdeel van de Begroting 2026 voorgestelde kredieten.
Overzicht kredieten (bedragen x €1.000) | Omvang krediet | Gerealiseerd tot en met 2024 | Resterend krediet | Raming 2025 | Raming 2026 | Raming 2027 en verder |
---|---|---|---|---|---|---|
ESF React-EU AMR | 4.910 | 4.157 | 753 | 753 | ||
Totaal 2.1.2 Arbeidsparticipatie | 4.910 | 4.157 | 753 | 753 | 0 | 0 |
In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .