Doel 2.1.1 Onderwijs en aansluiting met de arbeidsmarkt
Meer jongeren betreden de arbeidsmarkt met een startkwalificatie, op een passende werkplek |
---|
Beschrijving
Zwolle is Onderwijsstad en daar zijn we trots op. Want het Zwolse onderwijs biedt Zwollenaren kansen om zich een leven lang te blijven ontwikkelen en zo van jong tot oud kunnen meedoen in de samenleving. Of je nu op school zit, verder wilt leren, of aan het werk bent en je wilt laten omscholen: in Zwolle met 'Hart voor Onderwijs' vind je de opleiding die bij je past. Jongeren in het basisonderwijs, op de middelbare school en in het beroepsonderwijs kunnen tijdens hun opleiding rekenen op ondersteuning vanuit school, gemeente en Leerplicht & Doorstroompunt-regio IJssel-Vecht. Als het nodig is, bieden we iedere jongere ondersteuning in het voorkomen van uitval tijdens de schooltijd. En bij uitval werken we samen met de jongere en zijn ouders/verzorgers om de jongere weer op een passende opleiding of werkplek te krijgen. Samen met onze partners in het beroepsonderwijs verbeteren we de aantrekkelijkheid van Zwolle als stad om in te leren, werken en wonen. De samenwerking met de Zw8lse richt zich op het vergroten van de regionale aantrekkingskracht en het binden en boeien van talent voor 'Zwolle Onderwijsstad'. We communiceren hierover met studenten op een eenduige manier en we trekken samen op in onze ‘public affairs’. Daarnaast bevorderen we gelijke waardering van mbo en hbo in onze stad door partners, beleidsmakers en werkgevers te stimuleren om het belang van het mbo en de mbo-student te erkennen. Dat doen we ook door studenten een podium te geven, positieve beeldvorming te stimuleren en samen met het onderwijs uit te dragen waarom vakmanschap belangrijk is voor Zwolle. In onze stad zijn gemeente, onderwijs en het bedrijfsleven continu in gesprek over de toekomstige maatschappelijke ontwikkelingen die op Zwolle afkomen en wat die van ons en onze inwoners vragen. Daarom willen wij, met het onderwijs als belangrijke partner, het innovatievermogen en academisch klimaat van Zwolle versterken, om zo goed mogelijk te anticiperen op de uitdagingen van morgen. |
---|
Indicatoren
Indicator | Verleden | Heden | Toekomst |
---|---|---|---|
Totaal aantal voortijdig schoolverlaters in Zwolle (n) | 2024 | 2025 | 2026 |
1189 | nnb | Minder | |
Het totale aantal in Zwolle wonende jeugdigen van 18-27 jaar dat geen havo-, vwo- of mbo-2-diploma heeft en dat op peildatum 15 oktober niet staat ingeschreven bij een onderwijsinstelling. We noemen deze jeugdigen 'voortijdig schoolverlaters'. | |||
Nieuwe voortijdig schoolverlaters in Zwolle sinds afgelopen schooljaar (%) | 2024 | 2025 | 2026 |
35 | Minder | ||
Het percentage van alle in Zwolle wonende voortijdig schoolverlaters van 18-27 jaar dat op peildatum 15 oktober niet is ingeschreven bij een onderwijsinstelling, maar op de peildatum in het voorgaande jaar wel was ingeschreven bij een onderwijsinstelling. | |||
Werkende voortijdig schoolverlaters in Zwolle (%) | 2024 | 2025 | 2026 |
42 | Meer | ||
Het percentage van alle in Zwolle wonende voortijdig schoolverlaters van 18-27 jaar dat op peildatum 15 oktober een inkomen heeft uit werk (SUWI-prioriteit 2, dus inkomen uit werk < €731, en SUWI-prioriteit 3, dus inkomen uit werk > €731). | |||
Aantal leer- en kwalificatieplichtige jeugdigen uit Zwolle zonder inschrijving bij een onderwijsinstelling en zonder vrijstelling van inschrijving (n) | 2024 | 2025 | 2026 |
91 | 87 | Minder | |
Het aantal in Zwolle wonende leer- en kwalificatieplichtige jeugdigen van 5 tot 18 jaar dat niet staat ingeschreven op een onderwijsinstelling (dit noemen we 'absoluut verzuim') en dat geen vrijstelling van inschrijving heeft. Deze jeugdigen hebben één of meer registraties van 'absoluut verzuim', in de periode tussen de huidige peildatum 15 oktober en de peildatum in het voorgaande jaar. | |||
Aantal leer- en kwalificatieplichtige jeugdigen uit Zwolle zonder inschrijving bij een onderwijsinstelling met vrijstelling van inschrijving (n) | 2024 | 2025 | 2026 |
86 | 103 | Minder | |
Het aantal in Zwolle wonende leer- en kwalificatieplichtige jeugdigen van 5 tot 18 jaar dat op peildatum 15 oktober een actieve vrijstelling van inschrijving heeft en niet staat ingeschreven op een onderwijsinstelling. | |||
Jeugdigen in Zwolle zonder opleiding of werk (%) | 2024 | 2025 | 2026 |
Het percentage van alle in Zwolle wonende jeugdigen van 18-27 jaar dat geen opleiding of scholing volgt en niet werkt. Deze jeugdigen vormen de 'NEET'-doelgroep ('Not Employed, in Education or Training'). NEET-jeugdigen kunnen voortijdig schoolverlater zijn, maar dat hoeft niet. Andersom, een voortijdig schoolverlater is niet automatisch een NEET-jeugdige. |
Kaderstellende nota('s)
Beleidsdocument | Vastgesteld |
---|---|
2024 | |
Met de Koers SD 2024-2030 streven we naar een inclusieve samenleving met gelijke kansen en bestaanszekerheid voor iedereen, voortbouwend op de bestaande aanpak. We richten ons op sterke sociale verbanden, verkleinen van kansenverschillen, en bevorderen van een gezonder en actiever leven. Belangrijke principes zijn verschuivingen in het sociaal domein van apart naar gewoon, deelprobleem naar totaaloplossing, zorgen voor naar zorgen dat, en individuele zorg naar samenbrengen van vragen. | |
2021 | |
De strategische onderwijs agenda 2022-2026 is in co-creatie met kinderopvang, onderwijs en maatschappelijke organisaties samengesteld door meerdere interactieve sessies. De titel “Ieder Kind Telt” gaat over kansengelijkheid in het onderwijs en het bieden van optimale ontwikkelkansen. De subtitel “Blijven Leren” gaat over de doorgaande ontwikkellijn, waarbij we in Zwolle altijd blijven ontwikkelen en het heel normaal is dat ook volwassenen bij-, her- en omscholen. | |
2020 | |
Jeugdigen hebben recht op onderwijs om zich te ontwikkelen en te ontplooien. Zo kunnen zij zich voorbereiden op de maatschappij en de arbeidsmarkt. Vanuit dit uitgangspunt is het regionaal programma Vervolgaanpak Voortijdig Schoolverlaten (VSV) opgesteld. | |
2020 | |
In dit plan hebben gemeenten in de Doorstroompunt-regio en het onderwijs samenwerkingsafspraken gemaakt om schoolaanwezigheid te stimuleren in het kader van preventie, en schoolverzuim terug te dringen, en om nazorg en toeleiding van jongeren naar duurzaam werk beter te organiseren. | |
2023 | |
We willen een vitale regio zijn én blijven. De actuele en toekomstige vraagstukken op het gebied van economie, arbeidsmarkt, klimaat en duurzaamheid maken dat we deze opgaven gezamenlijk willen oppakken, zodat we duurzaam en in balans kunnen groeien. |
Portefeuillehouder(s)
Michiel van Willigen
Paul Guldemond
Activiteiten
Nieuwe activiteiten
|
---|
Lopende activiteiten
|
---|
Activiteiten waar we mee stoppen
Niet van toepassing. |
---|
Overzicht baten en lasten
In het overzicht baten en lasten is het budget per doel weergegeven.
Overzicht baten en lasten (x €1.000) | Lasten | Baten | Saldo | Toevoeging aan reserves | Onttrekking aan reserves | Geraamd resultaat |
---|---|---|---|---|---|---|
Doel 2.1.1 Onderwijs en aansluiting met de arbeidsmarkt | 4.281 | 3.310 | 971 | 0 | 0 | 971 |
In bovenstaande overzichten baten en lasten en kredieten zijn de mutaties vanuit de bestedingsvoorstellen niet verwerkt. Een tabel met de bestedingsvoorstellen is in het hoofdstuk Algemeen opgenomen. Dit geldt ook voor de toelichting op de bestedingsvoorstellen .