De Veiligheidsregio is ontstaan uit de verplichting, zoals vastgesteld in artikel 9 en volgende van de Wet veiligheidsregio's. Die wet is op 1 oktober 2010 van kracht geworden om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren.
Openbaar belang
Uitvoering van de veiligheidstaken op basis van de Wet veiligheidsregio’s
Beleidsvoornemens
De beleidsvoornemens van de Veiligheidsregio IJsselland zijn verwoord in de Strategische Beleidsagenda 2023-2026. Daarin komen de wettelijke taken uiteraard nadrukkelijk aan bod maar ook de aanvullende ambities vanuit de veiligheidsregio. Er wordt geïnvesteerd in vakmanschap, samenwerking en flexibiliteit om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. In de Programmabegroting 2026 worden de volgende thema’s/ontwikkelingen benoemd: financiële uitdagingen door 10% korting op de BduR-uitkering(Brede Doeluitkering Rampenbestrijding), Transitie Meldkamer Oost-Nederland, Vergroten burgerkrachten organisatorische en juridische- financiële consequenties van het dossier brandweerstelsel. Er zal altijd gemonitord worden op actuele risico’s op basis van het geactualiseerde risicoprofiel, daarbij is er continue risicomonitoring in combinatie met de verdere ontwikkeling van informatiemanagement. Tevens loopt het programma 'Vandaag, voorbereid op morgen' waarbij de crisisorganisatie zich prepareert op de toekomst en de weerbaarheid van de maatschappij nadrukkelijk in betrokken gaat worden.
Bestuurlijk belang
De Veiligheidsregio bestaat uit elf gemeenten. De burgemeester van Zwolle is voorzitter van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur. Elke deelnemers heeft één stem in het algemeen bestuur.
Verwacht financieel belang
1-1-2026
€ 11.981.389
26,1%
31-12-2026
€ 11.981.389
26,1%
Toelichting
Dit is de jaarlijkse bijdrage aan de Veiligheidsregio
Er is een risicoprofiel opgesteld om de risico’s van de organisatie in kaart te brengen. Deze zijn in een rapportage vastgelegd. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn o.a.: Interne risico's: Taakdifferentiatie, cyberveiligheid/digitalisering waarbij een aanval impact heeft op de continuïteit van de organisatie, strategisch vastgoedbeleid, krapte op de arbeidsmarkt en een tekort aan gekwalificeerd, deskundig en ervaren personeel, aansprakelijkheidsrisico met betrekking tot risico's die niet verzekerd zijn en de VRIJ zelf draagt. Externe risico's: Wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid dan wel het Veiligheidsberaad, grootschalige/langdurige inzet, veranderingen in wet- en regelgeving zonder financiële dekking (duurzaamheid, privacy WOO etc.), klimaatverandering/extreem weer en inflatie hoger dan de jaarlijkse index. 2026 brengt grote financiële uitdagingen door een korting van 10% op de BDuR-uitkering, voor Veiligheidsregio IJsselland gaat dat om circa 900.000 euro. Dit betekent dat er bij de VRIJ in 2026 gekozen wordt voor een lagere indexatie en het uitstellen van vacatures en investeringen in het materieel. Daarnaast wordt een deel van de beschikbare extra BDuRgelden voor informatievoorziening en crisisbeheersing bevroren. Deze maatregelen zullen invloed hebben op de taken van de veiligheidsregio en zou onder andere kunnen leiden tot vertragingen in projecten en de extra taken in het kader van het verhogen van de maatschappelijke weerbaarheid komen in de knel.
Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21