Verbonden partijen

Gemeenschappelijke regelingen

Gemeenschappelijke GezondheidsDienst IJsselland (GGD) - Zwolle

Relatie met programma

1 Samen sterk in Zwolle

Oorsprong verbonden partij

Zwolle neemt deel in de GR GGD IJsselland op basis van verlengd lokaal bestuur. Belangrijkste beleidsterrein betreft de publieke gezondheidszorg. Daartoe voert de GGD een aantal wettelijke taken uit (wet Publieke Gezondheid) en een aantal taken ‘in vrijwillige samenwerking’ (zoals bijv. lijkschouwing).

Openbaar belang

Beschermen en bevorderen van de gezondheid van onze inwoners. Daarbij richt de GGD zich  op het verminderen van ongelijkheid in de kans op goede gezondheid onder inwoners.
GGD IJsselland is daarnaast onderdeel van een samenhangend aanbod van publieke gezondheid in Nederland.
GGD IJsselland voert de taken uit zoals deze in de wet Publieke gezondheid aan gemeenten zijn opgedragen, zoals Jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, monitoring van gezondheid en advies over gezondheidsbeleid gemeenten, zorg voor publieke gezondheid bij crisis en rampen.

Beleidsvoornemens

GGD IJsselland is partner waarmee gemeente Zwolle samen optrekt in het beschermen, bewaken en bevorderen van gezondheid van de inwoners van Zwolle. Vanuit de lokale gezondheidsagenda zetten we sterk in op gezondheidsbevordering en preventie. Uitgangspunt daarin is positieve gezondheid met focus op gezondheidsverschillen terugdringen en samenwerking met partners en inwoners.

Bestuurlijk belang

De portefeuillehouder gezondheid is voorzitter van het dagelijks bestuur en het algemeen bestuur van GGD IJsselland

Verwacht financieel belang

1-1-2026

€ 6.819.000

Op basis van de primitieve begroting 2026 van de GGD IJsselland

31-12-2026

€ 6.819.000

Op basis van de primitieve begroting 2026 van de GGD IJsselland

Toelichting

Betreft de gemeentelijke inwonersbijdrage aan de gemeenschappelijke regeling (€ 6.585.000) en het voorschot toezicht kinderopvang (€ 234.000).  

Verwacht eigen vermogen

1-1-2026

€ 2.495.000

Op basis van de primitieve begroting 2025 van de GGD IJsselland, stand per 31-12-2025

31-12-2026

€ 3.081.000

Op basis van de primitieve begroting 2026 van de GGD IJsselland, stand per 31-12-2026

Verwacht vreemd vermogen

1-1-2026

€ 3.742.000

Op basis van de primitieve begroting 2025 van de GGD IJsselland, stand per 31-12-2025

31-12-2026

€ 3.331.000

Op basis van de primitieve begroting 2026 van de GGD IJsselland, stand per 31-12-2026

Verwacht financieel resultaat

Op basis van de primitieve begroting 2026 van de GGD IJsselland wordt een resultaat verwacht van € 0.

Risico's

Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie.
Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling.
Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten - naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort.
Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland is het risico voor de deelnemende gemeenten klein.

Deze pagina is gebouwd op 10/10/2025 07:33:06 met de export van 10/10/2025 07:24:21